Det går uppåt



Mr Market verkar ganska glad på sista tiden. Det går stadigt uppåt med någon enstaka korrektion på grund av tillfälliga dåliga nyheter, men i helhet så tuffar det på bara bra.
Nyheterna talar om både Stockholm och New york som ligger på all time high medans det tjatas vidare om europakrisen och allt elände som komma skall.
Jag tycker det är fruktansvärt svårt att veta hur jag ska agera kring detta. Som nybörjare så är det så otroligt mycket man ska lära sej och hålla reda på, och svårast tycker jag är tidpunkten för köp.
Sedan början på förra året så har jag fört en lista över bolag som jag tycker verkar interessanta och som jag sedan försökt analysera på mitt eget lilla nybörjarsätt.
När den listan skrevs så verkade allt och alla så negativa kring börsmarknaden, alla nyheter tjatade om nedgångar och eurokris etc,
men sedan dess har samtliga aktier på min lista stigit ganska mycket.
Börsen ligger på topp och jag är nog inte den ende som sitter och undrar när nästa stora ras kommer?
Är det inte dags för en korrigering snart?
Tja, hur ska man veta det?
Jag inser ju nu att jag inte kan sitta i all evighet och vänta på börsfall, det kommer väl när det kommer. Det enda jag kan göra är att sitta på en fet spargris när tillfället kommer och försöka handla till lite reapriser.

Hur ska jag köpa då?
Jag har läst mycket om olika strategier och andras investeringsmetoder, jag anser dock att jag fortfarande har för lite kunskap för att kunna följa någon mer avanserad teknik, utan borde hålla mej till min kunskapskrets, och i takt med att den utökas, försöka tillämpa det jag lär.
En sak som jag lärt mej är att många gånger är det enkla metoder som håller i längden. Warren Buffet sa idag i en intervju att det som
fungerade när han började, fungerar även idag. Nu menar jag inte att investera som Buffet skulle vara enkelt, utan att långsiktighet lönar sej på börsmarknaden, nu och då.

Jag har funderat mycket fram och tillbaka hur jag ska börja med aktiehandeln.
Jag har solklart för mej att mitt aktieintresse bara kommer att öka med tiden och jag kommer att hålla mej till att köpa och behålla aktier, försäljning blir det nog mindre av.
Att försöka pricka in när en aktie är billig eller dyr är det alltför många som försöker sej på utan att lyckas, jag tror inte att jag kommer att lyckas bättre än dom stor liarna, så jag håller mej till basnivån för tillfället.
En modell som många förespråkar är att investera regelbundet.
Hur går detta till då?
Om man bara hade ett bolag i portföljen så förstår jag att det blir enkelt, men ska man handla regelbundet i flera bolag så vet jag inte riktigt hur man ska gå till väga?
Säg att jag vill ha mellan 6 och 10 bolag i portföljen, ska jag då
enligt en regelbunden investeringsmetod handla lite varje månad? Ok, men hur väljer jag då ut vilket eller vilka bolag jag ska köpa?
Om jag hela tiden försöker värdera vilket av bolagen som är mest köpvärt så är vi ju tillbaka på ruta ett, jag försöker att pricka av det bästa köpet, och det tror jag inte att jag kommer att lyckas med. Då tror jag mycket mer på regelbunden handel som över tid ger ett bättre medel.
Aktiespararnas Günter Mårder förklarar i sin
videoserie om aktiesparanas gyllene regler för aktieinvesteringar, att skillanden mellan medel inköpspris för en person som investerat sina pengar regelbundet och en som bara köpt vid få eller enstaka tillfällen är vesäntlig.

En metod som kanske skulle fungera är då att handla för samma summa pengar varje månad och sprida denna summa över alla dom bolag jag har i portföljen. Handlar jag sedan varje månad så kommer jag att få ett bättre inköpspris på all dessa bolag över tid jämfört med om jag hade lagt allt på ett bräde genom att jag köper både i bra och dåliga tider.
Effekten av att handla för samma summa hela tiden medför även ett lägre inköpspris enligt denna modell, hämtad från Ingvar Karlssons bok
”Allt du behöver veta om aktier”:
”Anta att man investerar 6000 sek i en aktie vid tre olika tillfällen. Vid dessa tillfällen ligger aktiekursen på 100, 60 och 120 sek. Vid tidpunkt fyra ligger aktiekursen åter igen på 100 sek, alltså samma som när vi började investera. För det investerade kapitalet får vi då följande antal aktier:

1: Kurs = 100 sek.  Antal aktier 6000/100   = 60 st.
2: Kurs =   60 sek.  Antal aktier 6000/60     = 100 st.
3: Kurs = 120 sek.  Antal aktier 6000/120   = 50 st.
4: Kurs = 100 sek.

Den genomsnittliga anskaffningsavgiften = 18000/210 = 85,71 sek. Hade man i stället köpt lika många aktier vid varje tillfälle så hade den genomsnittliga anskaffningsutgiften blivit: (100+60+120)/3= 93,33 sek.
I nuläget (tidpunkt 4) ligger man på en vinst på 210 x (100-85,71) = 3000 sek. Det motsvarar en avkastning 3000/18000 = 16,
7%, trots att aktierna nu ligger på samma nivå, 100 sek, som vid tidpunkt 1.”

Om vi säger att jag handlar för tex. 40000 sek per år, så motsvarar det en insats på 3333 sek per månad. Om jag investerar regelbundet i en portfölj med säg, 6 olika bolag, så innebär det att jag varje kvartal handlar för 1666 sek i varje bolag i sex olika köp. Lägger man till ett minicourtage på 9 sek så blir det i slutet på året 216 sek i totalt courtage.
Detta innebär att jag får ett inköps pris med ett medelvärde på dessa 12 månader, vilket i mitt fall som nybörjare verkar vara ganska förmånligt.

Som sagt, lätt är det inte, men jag lär mej väl med tiden. Det ska bli intressant att bläddra tillbaka i bloggen om några år och se vilka framsteg jag gjort och hur det gått för min framtida aktieportfölj… det blir precis som mitt humör, uppåt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar