Det räntar på…eller?

Idag medans jag var ute och sprang milen så snurrade det i huvudet hur jag ska organisera sparandet i framtiden.

Jag har ett långtidssparande vid sidan av aktier och fonder som ligger på ett så kallat framtidskonto på SHB där jag sätter in 10% av inkomsten. Anledningen till att dom ligger där är att jag inte vill ha alla likvider låsta på börsen eller i någon fond, dom ska kunna kommas åt snabbt om det skulle behövas.

Så nu funderar jag på vad som är bäst att göra med dessa pengar? Det finns nog många olika sätt att placera dom, men om man inte vill låsa in pengarna så krymper alternativen. Räntan är visserligen låg på framtidskontot, när jag först öppnade det för något år sedan låg räntan på 2,55%, nu har den trippat ner till 1,55%, men samtidigt är framtidskontot det enda räntespar som tillåter obegränsade insättningar, på dom flesta sparkonton som jag hittat så sätter man in en summa och sen får den ligga där och ränta tills avtalstiden gått ut.

Ett framtidskonto kan man öppna från och med 1 till och med 10 år, eller ta ett år i taget och sedan förlänga spartiden upp till 10 år och det bästa med detta konto är att all ränta akumuleras på kontot och betalas ut först när avtalstiden gått ut, vilket betyder ränta på ränta, och det gillar jag naturligtvis! Om man i stället väljer Avanzas sparkonto + Klarna i 24 månader så får man 3,40% ränta, men då tillåter dom inte att man sätter in pengar varje månad.

Nu är ju frågan… Vad är bäst? Att låsa in pengarna och få en fast summa ränta på dessa pengar om två år, eller att fortsätta att mata in dom på framtidskontot och få hela tiden mer och mer ränta på ränta?

Andra alternativ skulle ju kunna vara någon räntefond, eller till exempel Nordax Finans sparkonto, där kan man ju också spara varje månad…

Jag får ta och räkna på det…

Nu slinker det ner en sallad och sen blir det nattmössan, i morgon ringer klockan 04,30…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar