Min investeringsstrategi.




Ännu ett inlägg som ska bli kul att läsa någon gång i framtiden och se hur mina tankar förändras, eller inte, med tiden.
Min investeringsstrategi är just nu ganska enkel.


Jag är av naturen en människa som gillar att se saker växa sakta men säkert. Jag gillar till exempel att se hur små plantor blir till träd, eller hur man som människa en dag lär sej något nytt som man sedan utvecklar från kunskap till bemästring. Min pappa har alltid älskat att skriva, han har under hela sitt liv kämpat för att överleva som författare, ett inte alltid så lätt projekt. Han gav dock inte upp och till slut lyckades han, efter mycket jobb, att leva på inkomsten från böckerna han skriver.
Det tar tid att bygga upp bra saker, så är det bara.

Jag har gett mej in på en stor förändring, jag vill lära mej om investeringar, om hur man tar vara på sin privatekonomi och hur saker och ting fungerar i den ekonomiska världen.
Att gå från att vara helt outbildad, ointresserad och ovetande om allt som har med pengar och ekonomi att göra, till att bygga upp kunskap och en förmögenhet, det kommer att ta tid!

Målet med aktieportföljen är att bygga upp en så kallad utdelningsportfölj, min egen lilla pengamaskin som i framtiden kommer att ränta ut pengar varje månad och göra livet lite enklare.
Jag tror på att sakta men säkert bygga upp en portfölj av stabila bolag med lång historia av utdelningar och behålla dessa aktier, jag har ingen avsikt att försöka bli rik på att hoppa ut och in på marknaden och vara bättre på det än alla andra hundratusentals investerare och amatörer som försökt sej på detta före mej.

Här är lite riktlinjer för mina investeringar:
  • Köpa och behålla aktier i stora stabila bolag med lång historia av värdetillväxt och utdelningar.
  • Återinvestera 100% av utdelningarna i samma bolag för att på så sätt få en så bra ränta på ränta-effekt som möjligt.
  • Spara minst 30% av min inkomst varje månad. (i nuläget sparar jag 50%)
  • Dela upp sparandet i ränta, fonder och aktier.
  • Sitta i båten. Jag är väldigt skeptisk till all hysteri som dominerar på börsmarknaden i allmänhet.
  • Inte ha bråttom, tiden är min vän.
  • Skapa min egen uppfattning och ta mina egna beslut, lyssna och lära av andra, men alltid med en nypa salt. Hur mycket rekomendationer och rådgivning jag väljer att få inom investeringar så är det ju bara jag som får ta ansvaret om något skulle gå snett.
  • Investera regelbundet och på detta sätt få ett så jämt medelpris på mina inköp, jag kommer ju ändå aldrig att kunna veta när nästa finanskris dyker upp.
  • Spara och njuta. Mitt nytänkande kring att spara pengar kommer aldrig att tillåta att jag kastar iväg pengar hur som helst, den tiden är över. Samtidigt kommer mitt sparande inte att hindra mej från att njuta av livet, leva, resa, äta gott och ha trevligt, en balans är viktig.
  • Hålla mej uppdaterad och fortsätta mej lära är det bästa sättet att skapa förmögenhet och kunskap.
  • Ha kul på vägen, det är ju ändå alltid det viktigaste, vad är livet värt om man inte har trevligt? När man lever med ett smile och kan njuta av allt i livet, både surt och sött, då är man miljonär på riktigt!
  • If life gives you lemons, make a lemonade!!!!
Nu ska jag ut till en liten by vid medelhavet och äta lunch, trevlig dag till alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar