14 dagar glad















Det sägs att man behöver 21 dagar för att införa en ny vana i livet.
Detta nämns ofta inom olika typer av självhjälp och psykologi där man påstår att tiden man behöver för att ändra på en vana eller införa en ny sådan i livet är mellan 21-28 dagar, oftast nämns 21 dagar.

Just 21 dagar kommer tydligen från en bok som publicerades 1960 av en plastikkirurg vid namn Maxwell Maltz, som la märke till att det tog i genomsnitt 21 dagar för de som genomgått en amputation att anpassa sig till förlusten av en kroppsdel. Han drog därför slutsatsen att det tar 21 dagar för människor att anpassa sig till alla former av livsförändringar.

Hur fort man anpassar sej till en ny situation är nog väldigt individuellt och mycket beroende på situationen i sej.
Oavsett om det ligger någon sanning i påståendet om dom 21 dagarna eller inte, så kan jag av egen erfarenhet gå i god för att det fungerar då jag med denna metod lyckats ändra på dåliga vanor i livet och även lyckats skapa nya och bättre vanor.
Första steget mot en förändring är medvetenhet. Vi kan inte ändra på något som vi inte vet om. På samma sätt som jag inte kunnat ändra på mina dåliga ekonomiska vanor innan jag en vacker dag mötte en person som hjälpte mej på vägen, så finns det säkert många andra saker jag skulle kunna göra mycket bättre om jag bara visste om det... var sak har sin tid.

 
När man sen är medveten om att man vill ändra på något så måste man jobba hårt med det, våra vanor är ofta djupt rotade i sinnet.
Då hjälper det att ta en dag i taget, dag för dag går man närmare en förändring som till slut förvandlas till en vana, om man är villig att hjälpa till och inte ger upp.
Att det tar 21 dagar att ändra på en vana kan vara skitsnack, eller inte, det spelar ingen roll. Det viktiga är att det ger oss ett mål inom rimligt räckhåll, att dag för dag ändra på något under 21 dagars tid.
Jag har till exempel förbättrat mina motionsvanor och matvanor med detta tänkande och just nu är målet att vara glad och nöjd med tillvaron, se det positiva i allting omkring mej.
 
När man sen har övat på den nya vanan i 21 dagar så går det naturligtvis inte av sej själv, men det har gått tillräckligt lång tid för att man ska hinna skapa ett intresse för att fortsätta och inte tappa sugen, på det sättet skapar man till slut en förändring.
 
Jag har nu varit på jättebra humör, positiv och glad i 14 dagar i sträck utan ett enda problem, 21 dagar eller inte, men en positiv förändring har skett helt klart.
God natt!

Kommentarer