Den som buffert spar, han buffert har kvar...















En tanke kring mitt buffertsparande.
Jag sätter varje månad in circa 5% av lönen på ett separat konto som kan vara bra att ha den dagen det tryter.

Just nu har jag tillräckligt på buffertkontot för att överleva i sex månader utan inkomst, men sparkapitalet stiger naturligtvis hela tiden och det skulle kännas skönt att ha ett helt års inkomst liggande som stötdämpare. Jag slutar nog föra över pengar till detta konto när jag nått ett års levnadskostnader.

Dessa pengar räknar jag inte in i mitt totala sparkapital då jag anser att det är pengar som kan komma att användas när man minst anar det och vill inte att det ska gå ut över sparandet.
Jag avsätter 30% av lönen till olika former av sparande och investeringar, ränta, aktier och fonder. Dessa pengar har bara en enkelbiljett in på kontot, dom kommer aldrig ut igen!
Resterande sparpengar (10-20% extra beroende på lönen varje månad) går till buffertspar, resor och olika nöjen etc. och räknas inte heller in i sparkapitalet.

Tanken kring detta var i alla fall att även om det känns tryggt att ha dessa pengar liggande om något skulle hända så tror jag att den främsta effekten med detta sparkapital är att man får tummen ur på ett annat sätt om man någon dag skulle vara tvungen att leva på dessa pengar.
Även om jag inte räknar in dessa pengar när jag gör min balansräkning varje kvartal, så är det ju ändå blod, svett och tårar som jag inte vill bli av med.

Detta gör att om jag någon gång skulle bli tvungen att nalla av dessa pengar så skulle det nog inte ta lång tid för mej att hitta en ny inkomst.
Nöden är uppfiningarnas moder sägs det och det stämmer nog.
Själv har jag aldrig varit arbetslös annat än när jag själv valt att vara det, men om jag plötsligt skulle hamna i den sitsen, så skulle jag vara så driven att hitta en ny inkomst att min buffert aldrig skulle känna av det, och skulle jag vara tvungen så tvivlar jag väldigt starkt på att jag skulle använda ett helt års inkomst för att hitta ett nytt jobb.

Slutsats är att det känns bra att ha dessa slantar på ett räntespar just in case, men dom gör bäst sitt jobb där dom ligger, inte när dom är ute och ränner på affären.

Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar