Ratos nyemission av preferensaktier







Så där ja!
Var just på väg att gå och lägga mej när jag tack vare bloggaren Ägamintid fick reda på att Ratos kommer att ge ut preferensaktier i Juni månad. Tackar för denna information, skulle inte ha upptäckt detta nu så här mitt i natten efter jobbet om det inte vore för att nyheten rullade upp på min blogglista till vänster, tack som sagt.
 
I morgon kommer prospekt ut och C-aktierna eller pref-aktierna kommer att emitteras till en teckningskurs på 1750 kronor stycket.
Information om nyemissionen.
 
Nu fick jag något att ta ställning till, ska jag investera i dessa pref-aktier eller inte? Har ingen erfarenhet av preferensaktier och måste läsa på prospekt och all information jag kan komma över här i dagarna.
 
Utdelning för dessa C-aktier ska vara 100 sek / aktie per år fram till årsstämman år 2017 och efter det ökad utdelning per aktie med 20 sek.
Pressmeddelandet utlovar en effektiv årsavkastning på 6,8%. (1)
Jag får direktavkastningen till 5,7% eftersom utdelningen fram till 2017 ligger på 100 sek / aktie, men Ratos förklarar det så här i pressmeddelandet:
 
(1) Genomsnittlig årlig avkastning på Preferensaktien, beräknat utifrån teckningskurs, kvartalsvis utdelning om 25 kronor per Preferensaktie (dvs totalt 100 kronor per år) fram till årsstämman 2017 samt ökad utdelning med totalt 20 kronor per Preferensaktie på årsbasis efter årsstämman 2017 och med hänsyn tagen till när i tiden utdelning beräknas ske.
 
Ja, ska man köpa dessa pref-aktier? Är det en bra investering för den långsiktige? Hur många ska man köpa för att det ska vara värt det? Om jag skulle köpa 10 stycken så skulle bara det tredubbla min månatliga inköpskostnad...
 
Detta ska bli intressant att ta ställning till i morgon, nu är det dags för bingen.
God natt och sov på rätt sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar