Uppdatering Nokia


Idag är det på dagen 2 år sedan jag köpte mina första aktier, 250 stycken Nokia. 
Det var mitt första aktieköp och jag hade verkligen ingen aning om vad jag höll på med.
Men man lär sej med tiden och så smått börjar jag få lite koll på hur det här med aktier fungerar även om jag är långt ifrån någon expert.

Efter mitt inköp av Nokia rasade aktien ytterligare och var som värst nere på -80%.
Jag höll dock ut i hopp om att aktien skulle komma tillbaka och ser nu hur den rusar mot nollstrecket efter Microsofts uppköp förra veckan. 

I september 2011 köptes aktierna för 4,58 euro till dåvarande eur/sek kurs på 8,96. Detta motsvarade då 10420 sek.

Med dagens eur/sek kurs på 8,66 så måste mina Nokiaaktier stiga ytterligare till 4,81 euro för att jag ska vara tillbaka på noll. 

Bara idag är aktien upp ytterligare 3,05% och det är trevligt att se hur kontot stiger dagligen.
Nu är det ju inget som säger att den kommer att fortsätta stiga i denna takt, eller överhuvudtaget... men när jag nu hållit ut i två år så kan jag lika gärna hålla ut lite till, typ 30-40 år:)

Hur det än blir med det så var det en nyttig lektion att se mitt aktiekonto nere på -80%, även om det inte var frågan om så stora pengar. 

Trevlig börsdag till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar