Ränta ett ögonblick...


Under en längre tid har jag gått omkring och funderat på hur jag skulle lägga upp en del av mitt sparande.
Förutom mitt månatliga inköp av aktier och mitt räntesparkonto så har jag satt av pengar varje månad till ett bundet konto som just löpt ut.

Under den tid som pengarna legat på kontot har jag funderat på hur dom skulle jobba vidare när dom väl kommit ut, och jag har nu bestämt mej.

Min strategi är ju att handla aktier varje månad för ett fast belopp för att få ett så jämt inköpspris över tid som möjligt, jag försöker mej inte på att tajma marknaden och är övertygad om att det går att få bra resultat ändå.



Även om jag inte försöker mej på bra tajming så kommer det säkert stunder då det är trevligt att sitta på lite extra pengar till aktier.
I början av 2009 kunde man köpa Industrivärden för 38 kronor stycket, Skanska just över 50-lappen och vid samma tidpunkt låg Coca-cola runt 20$. När nästa tillfälle att handla till dessa reapriser dyker upp så vore det trevligt att ha lite extra pengar att handla för, utan att behöva nalla av bufferten eller liknande.

Idén är därför att spara ihop en ansenlig summa, cirka 100.000 på ett separat konto som lätt kan kommas åt om tillfället så erbjuder, men samtidigt måste det vara ett konto som tillåter obegränsade insättningar, vilket det flesta räntespar inte gör.

De konton jag hittat för ändamålet erbjuder mellan 1,10% och 1,45% om man vill ha fria insättningar och uttag, vissa lite mer i utbyte mot diverse krångel.
Så till slut har jag beslutat att sätta pengarna i Spiltans räntefond där jag redan har en del pengar.
Sedan fonden startade 2007 har den erbjudit en snittränta på 3% per år vilket är betydligt bättre än ett vanligt räntespar, även om man räknar med fondavgiften på 0,1%.

Tanken är alltså att sätta in 10% av lönen i fonden varje månad tills jag tycker att rätt tillfälle infunnit sej, och det kan ju ta allt mellan en dag och resten av mitt liv.

Skulle en redig börscrash inträffa så antar jag att denna typ av kort räntefond drabbas minst av alla typer av fonder, den borde till och med öka på lite då säkerligen en del pengar från aktiemarknaden styrs över till ränta under paniktider.

Ett beslut mindre, god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar