Etiskt dilemma


Skon klämmer, jag har investerat i ett bolag vars produkter jag egentligen inte stödjer, ett beslut måste fattas!

För ganska precis ett år sedan köpte jag aktier i Coca-Cola, världens största läskedrycksmaskin, mer socker åt folket! 
Vid de två köp jag har gjort så har det känts helt rätt och jag har hela tiden varit övertygad om att det är är en bra investering, vilket det säkerligen är, förutom den etiska aspekten då i mitt fall... jag gillar inte läsk?!
Det låter säkert idiotiskt, att jag bara för ett år sedan köpt aktier i detta bolag och att jag nu kommer med samvetskval, men så kan det bli ibland.

Troligen så kommer KO att fortsätta vara en lika bra investering som den alltid har varit, en del kriser uppstår säkert och fina möjligheter kommer att uppstå att gå in mycket billigare än vad jag har gjort, utdelningarna kommer säkert att fortsätta öka och säkerligen kommer folk fortfarande att sitta med en colaburk i handen om 20-30 år.
Även om hälsotrenden sprider sig som elden och det skulle gå så långt som med tobaken, att det blir förbud mot olika sorters ohälsosamma livsmedel och då bland annat just läsk, så är jag övertygad om att Coca-Cola kommer att hitta sin väg genom den djungeln också. Jag tror inte dom går av för hackor helt enkelt. 

Problemet är helt enkelt att jag vet att deras produkter inte är hälsosamma. 
Visst, dom äger även andra varumärken som Minute Maid och olika sportdrycker, men det är fortfarande Colan som är den absolut största inkomstkällan. 
Jag dricker själv ingen läsk sedan flera år tillbaka, just på grund av att det är så ohälsosamt. Fruktansvärda mängder socker, tillsatser och olika konserveringsmedel är helt enkelt inte vad jag vill ge min kropp som bränsle.
Det finns lådvis med information för både de som förespråkar läsk och för de som är emot. Tycker man läsk är ohälsosamt så kan man snabbt bläddra fram hundratals videor på Youtube som visar hur man enkelt tvättar bort rost från någon gammal stänkskärm, hur man tar bort fläckar eller till och med vad som blir kvar i grytan om man kokar en liter Cola på spisen. 
Tycker man i stället om läsk så finns det säkert massor med videor som bidrar med den typen av information också, det är nog jämt skägg. 

Men det spelar ju egentligen ingen roll när jag tycker det är onyttigt och inte dricker den själv. 
Samvetet säger emot, visst tror jag att det kan bli en fin investering och det är en aktie som jag säkert skulle behålla livet ut, men det känns helt enkelt fel. 
Jag investerar inte i tobaksbolag av samma anledning, död och cancer känns inte direkt som något jag vill tjäna pengar på. Mc Donalds är ännu ett exempel på bolag jag aldrig skulle investera i, hur lönsamt det än är. 

Så nu funderar jag på att sälja KO, helt emot mina egna regler så funderar jag på att gå ur och lägga pengarna på något annat. 
Jag får väl helt enkelt acceptera att mina syn på saken har förändrats och att etik är en giltig anledning att sälja ett bolag. 

Ska fundera på saken några dagar, men nu är maskineriet i gång och jag känner mig själv, så det dröjer nog inte länge innan jag säljer. 

God natt och sover på saken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar