Jag köper Industrivärden, Sandvik & Skanska



I dagarna har jag storhandlat, med mina mått mätt:)

Hela mitt innehav i Coca-Cola såldes av rent etiska skäl förra veckan och det med en liten vinst på cirka 2000 kronor. 
Den totala summan på nästan 23.000 kronor har nu satts i arbete inom svensk industri i stället och det känns mycket bättre, både för plånbok och samvete.

I slutet på förra veckan inhandlades 78 stycken Industrivärden för 128,50 och C-aktien börjar få en allt mer betydande roll i portföljen. 





Under dagen har jag även ökat mitt innehav i Skanska som senaste månaden haft en liten nedgång och köptes idag för 143,90 kronor. Det blev totalt 45 stycken nya aktier i samlingen. 







Ny i portföljen är Sandvik, ännu ett bolag som jag redan har indirekt via Industrivärden men som jag sedan länge velat äga direkt och aldrig funnit ett bra läge. 
Nu tyckte jag det var ett perfekt tillfälle då aktien handlas avsevärt mycket billigare än för sex månader sedan och pengarna från försäljningen ville ha ett nytt jobb. 



Det kan hända att jag står inför en utförsåkning, men jag tror ändå att Sandvik kommer att leverera en fin direktavkastning (dagens köp 4,4%) som med hästlängder kommer att slå den ränta man finner hos banker och diverse sparinstitut. 
En trygg placering helt enkelt, ingen kursvinnare, bara ett bra jobb inom svensk industri med hygglig lön. 


Portföljen ser idag ut så här: 

Ratos 
295 st
Industrivärden
271 st

Skanska
265 st
Nokia
161 st
Sandvik
80 st

Sista månadernas röda dagar syns i portföljen som idag har ett värde på cirka 95.400 kronor, dragloket är som vanligt Nokia som är upp snart 50% sedan köp, alla andra bolag ligger plus utom surkarten Ratos som nu siktar på 50-strecket för tredje gången sedan 2009. Ska den ta sig igenom denna gång? 

Om en vecka är det slut på September och dags för bokföring av kapitalet, det går undan... 

Hej! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar