Ratos, sommarstuga och käbbel.



Ratos dalar och med det har jag gjort ett nytt inköp. Bara sedan mitt senaste köp i Augusti har aktien backat 10 kronor, och billigare lär den bli...
Dagens inköpspris landade på 47 kronor stycket och till en direktavkastning på hela 6,4%, förutsatt att årets utdelning bibehålls under 2015 så klart.
Nu blir det finska Led-lampor, det blir säkert en bra affär det också. 

Portföljen ser nu ut så här: 

Ratos 
350 st
Industrivärden
312 st

Skanska
265 st
Nokia
161 st
Sandvik
80 st

Avkastningen är tillbaka på 10% och portföljen kostar idag 107500 kronor, ledaren i gänget är inte helt oväntat Nokia som idag pushar 50% upp sedan köp. 


Förberedelserna för sommarstugebygget är i full gång, ritningar för bygglov är på ritbordet och semester är planerad till våren för att röja träd på tomten och gjuta plintgrund, svårt peppad och mild vinter blir den perfekta kombon.
Hittills har jag lagt ner många många timmar på att bara hitta den perfekta planlösningen och sedan kombinera den med proportionella mått, ofta stirrar man sig blind på hur man vill att det ska se ut inomhus och bygger sedan efter det, följden kan bli att de yttre måtten inte alls passar ögat.
Nu sitter jag och räknar som bäst på materialkostnad och olika lösningar för inredning, toalett och dragning av vatten, underbart roligt är det, ännu bättre blir det när man får börja bygga:)

Sedan var det svensk politik... 
Min farfar gillade tennis, han kunde sitta spikad timme efter timme framför burken och heja på Borg, Wilander och Edberg när det begav sig. 
Jag är själv inte speciellt intresserad av tennis men det är ju vanligtvis inget problem eftersom jag bara väljer att inte titta. 
Men med dagens "skylla på varandra"-politik är det ju närmast som om man vore instängd på en evighetsmatch mellan Becker och McEnro och tvingas se denna förbannade boll studsa från ena sidan till den andra, dag efter dag efter dag.
Oj vad less jag är på er, sluta skylla på varandra och ta hand om publiken i stället, dags för match-boll!


God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar