Utdelning Handelsbanken


Klirr i kassan

Utdelningssäsongen 2016 är av stapeln och först ut i min väska var Svenska Handelsbanken som i år delande ut 6 kronor per aktie, mycket trevligt!
Jag hade inför utdelningen 1000 aktier och efter skatt resulterade det i 49 stycken nya SHB A som inhandlades i morse för 103,60 kronor. 
Nytt för i år är också att jag nu inte kommer att vänta till månadsslut för att återinvestera utdelningen i mina bolag som jag gjort tidigare, så fort utdelningen landar på kontot kommer den på nytt att slussas in i systemet och till det pris som erbjuds just då.
Bortsett från utdelningen hade jag inte tänkt att köpa fler handelsbanken just nu, utan i stället rikta in mig på att bygga upp en del andra bolag som hamnat efter i portföljen. Dock måste jag säga att om priset fortsätter sjunka så kommer jag nog att ändra uppfattning och handla mer... 

Portföljen

Efter dagens inköp ser portföljen ut så här:

SHB
1049 st
Ratos
500 st

Industrivärden
327 st
Nokia
266 st
Skanska
179 st
Sandvik
150 st

SHB sjunker i pris som väntat och det gör således priset på portföljen också, 236913 kronor är dagens pris. 


Pengamaskinen

Det rullar på måste jag få säga, enbart utdelningen från SHB överträffar hela förra årets utdelningar, inte ett dåligt uppsving!
Inköpet av 49 stycken nya SHB bidrar med bibehållen utdelning med 249,90 nya kronor netto per år, och en ökad "månadslön" med 20,80 kronor. 
Totalt produceras nu 10136,98 kronor netto årligen och det ger en månadslön på 844,75 kronor. 




Då har jag uppnått 4,22 % av mitt totala utdelningsmål... 
Det går som vanligt framåt, väldigt sakta, men med en sköldpaddas säkerhet;)

Om några dagar är det dags för bokföring av första kvartalet 2016.
Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar