Utdelning Sandvik och Industrivärden



We like utdelningar

Har varit ruggigt upptagen på slutet, under tiden har en del utdelningar trillat in på kontot. Det är det fina med aktier, dom jobbar på medan jag sköter annat:)

Sandvik bjöd i år på 2,50 kronor per aktie och det resulterade i 5 stycken nya aktier i bolaget. Jag har bara en liten skvätt aktier i Sandvik men det kommer bli fler i framtiden. 
Industrivärden delade ut 5 kronor per aktie och det återinvesterades i 10 stycken nya aktier. 

Portföljen

Efter att ha återinvesterat utdelningarna ser portföljen ut så här:

SHB
1100 st
Ratos
531 st

Industrivärden
337 st
Nokia
266 st
Skanska
213 st
Sandvik
155 st

Många röda dagar på börsen på sista tiden, portföljen tappar vikt och kostar idag 244333 kronor. 


Pengamaskinen jobbar:

Det puttrar på i grytan, pengamaskinen jobbar dag och natt och presterar nu följande resultat:

- 10183,34 kronor netto per år.

- 848,61 kronor i månadslön.

- 4,2% av mitt utdelningsmål.

- 17% av min årliga aktiebudget.

Det var väl inte så pjåkigt?

Hennes & Mauritz

Bolaget kommer i sinom tid att hitta in i portföljen, det är bara en tidsfråga.
S&P sänkte idag riktkursen för H&M till 230 kronor, inget som intresserar mig det minsta, men det påverkar säkert ytterligare kursfall, idag är aktien ner över 3%.
Jag kommer att börja handla H&M vid 195 kronor och nedåt. Vi får se om det priset infinner sig under året. 

Nokia

Ska ni börja med mobiltelefoner nu igen?
Jo då, Nokia är sega, det har jag alltid sagt, nu är det nystartade bolaget HMD med ledning av Arto Nummela från Nokia som har köpt rättigheterna att tillverka smartphones och surfplattor i Nokias namn under de kommande 10 åren. 
Hur ska detta gå? 
Tja, vi får väl se, under tiden ligger mina aktier i byrålådan. 

Nu blir det surf för hela veckopengen, trevlig eftermiddag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar