Bokslut och gott nytt år!


Bokföring

Ett år har gått, jag hinner inte med i svängarna, vilken fart! 
Det är dags att redovisa portföljen och se hur aktieåret 2016 gick. 
Utan tvekan kan jag säga att jag är otroligt nöjd med årets resultat, flera nya mål har uppnåtts och portföljen växer som aldrig förr.

Mitt sparande, aktieutdelningarna och värdeökningen skapar tillsammans en fin synergi och värdet på portföljen har under året ökat till 375353 kronor. 
Vid årsbokslutet förra året var den summan 191200 kronor, det är en ökning med hela 184153 kronor!!! Det var betydligt mer än jag hade väntat mig.
Det ska nämnas att jag skjutit skarpt i år och bränt en stor del av min krigskassa, därav den enorma ökningen i portföljen, där så gott som allt krut gått till bankaktier. 
Handelsbanken och SEB har tagit stor plats i väskan och jag hoppas att det kommer att visa sig mycket fina köp på lång sikt.

Spargrisen

Som mål inför det nya året hade jag att mitt totala sparkapital skulle kliva över 450000 gränsen och det klarade vi ganska precis, det landar idag på 452,086 kronor, bra jobbat! 
Jag är nu snart halvvägs, 48000 kronor från en halv miljon, nu börjar det bli lite utväxling. 
Vid nyår förra året var mitt totala sparkapital 337195,34 kronor, det betyder att kontot gått plus med 114890,95 kronor under året, det ett nytt rekord som heter duga.

Portföljen

Under året har det varit regeringsbyte i portföljen, SHB tar stor plats och verkar hittills som ett mycket bra köp. 
SEB kom in under sommaren och även där kan jag vara nöjd, jag kommer troligen att öka under året som kommer.
Nokia har lämnat oss under året, det var av skattemässiga skäl inte lönsamt att ha de kvar.
Vad det gäller Skanska så kan jag bara säga att jag ångrar att jag inte köpte mer när priset var rätt. Aktien är den som gått allra bäst och är nu upp över 50% sedan köp. Jag ska erkänna att jag har svårt för att handla aktier i bolag där priset gått upp mycket över mitt GAV, det är säkerligen ingen bra strategi men det är något jag får bearbeta med tiden. 
Ratos börjar hämta sig lite, vi får se om det är en tillfällig peak för att sedan falla ännu djupare eller om den har tänkt att göra comeback äntligen. 
Det är för tillfället den enda aktien i portföljen som ligger på minus. 

Kurvan går brant uppåt



Pengamaskinen

Visst är det kul att se hur värdet på portföljen stiger, men mitt egentliga mål med investeringarna är att bygga en utdelningsportfölj som jag ska kunna leva på i framtiden.
Jag kallar den för pengamaskinen och där lägger jag mina surt förvärvade slantar i hopp om att den en dag ska ge mig en hygglig pension.
Förutsatt bibehållen utdelning från samtliga bolag (vi hoppas naturligtvis att några ökar) så presterar maskinen nu följande resultat:


13675,54 kronor netto per år.        (7846,44 kronor 2015)

1139,63 kronor i månadslön.         (653,87 kronor 2015)

5,7 % av mitt utdelningsmål.          (3,27% 2015)

22,8 % av min årliga aktiebudget. (13% 2015)

Utdelningarna har nästan fördubblats under året och ger nu lite drygt en tusenlapp extra i månaden. 
Samtidigt står de snart för en fjärdedel av min månatliga aktiebudget.

Då är det dags att krypa mot sängen, nytt år och nya investeringar väntar. 
Castellum är nykomling i portföljen och vi får se under året hur det utvecklar sig. 
Som vanligt är jag tacksam över att jag har hälsan i behåll, träningen har verkligen gått framåt i år. 
Glad att jag har vänner och familj, tack till havet också för att du håller mig vid liv. 
Snart ska jag ut och resa igen, en av livets bästa investeringar i min mening.

God natt och gott nytt börsår! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar