Vi närmar oss 400.000


Ratos 

Första aktiehandeln 2017. Det är nytt år och löningen för Januari har just ramlat in på kontot. 
Det blev Ratos B för hela slanten, jag har som bekant handlat Ratos under flera år och börjar nu ha en ansenlig (för en småsparare som jag) summa aktier i bolaget. 
Senaste årets nedgång i aktien har bjudit på fina tillfällen att öka mitt innehav och dra ner på mitt GAV som nu ligger kring 50 kronor. 
Ratos är sedan flera år ett surt äpple som få vill bita i, men jag köper gärna, dom kommer tillbaka och jag har inte bråttom. 
Dagens köp blev 139 stycken B-aktier med prislappen 47 kronor, direktavkastningen ligger på strax under 7%. 
Med bibehållen utdelning bidrar dessa aktier med 363,65 netto per år. 
Det har varit ett litet smygrally i Ratos på sista tiden, aktien är upp cirka 11 kronor de sista tre månaderna. 
Vi får se om det håller i sig, rapport den 17:e Februari. 


Portföljen

Troget sparande varje månad och börsens gnetande mot nya höjder gör att jag snart passerar mitt nästa mål på 400.000 kronor i portföljen. 
Efter dagens köp ser fördelningen ut så här:


Portföljen kostar idag 392773 kronor och vi jobbar vidare mot nya mål!


Pengamaskinen
Man kan kalla det vad man vill, pengamaskin, pensionsapparat, fria dagar, extra lön... 
Saken är att jag jobbar mot mitt mål som är att kunna leva helt eller i alla fall delvis av mina aktieutdelningar i framtiden.
Vi får se hur jag lyckas med det men just nu produceras i alla fall följande resultat:

14052,28 kronor i nettoutdelning per år.
1171,02 kronor netto i månadslön
5,9% av målet.            
23,4% av min årliga aktiebudget.


Hennes och Mauritz

Aktien har idag gått upp 5,5% på en överraskande bra rapport och handlas nu för 250 kronor.
Det verkar tyckas vara ett bra pris för aktien, själv tycker jag direktavkastningen är för låg. 
Ett fint bolag jag gärna skulle ha i min väska, men jag kommer att avvakta och se om den negativa trend som aktien haft det senaste året fortsätter och i så fall köpa in mig till ett bättre pris. 
Jag kommer att handla aktien den dagen den erbjuder 5% i direktavkastning, om detta inträffar, annars får det vara.

Nu är det snart dags att resa igen, världens bästa investering!!!
Det blir några veckor i asien, ska bli gött!!! 
Nästa månad börjar jag bygga upp Castellum.

Vi ses! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar