Surdeg 3.0


Ny månad, ny löning och nytt aktieköp. 

Det blev en mindre summa till aktier denna månad då jag fyllt på resekontot efter min surfresa i Marocko i Januari. Eftersom jag gjorde ett extra köp motsvarande tre månaders aktiebudget i början på året gör det inget att jag lägger mindre pengar på aktier denna månad, vi ligger fortfarande "ahead of schedule".
Det blev en liten post med 12 stycken Skanska för 159,95 styck. Direktavkastning på strax över 5%. Ett bra bolag till bra pris och ett steg närmare mitt mål med Skanska för 2018 som ligger på 400 aktier. 

Efter köpet och dagens nedgång kostar portföljen 434502 kronor och ser ut så här: 




Min surdeg Ratos vinstvarnade här på kvällskvisten och meddelar att resultatet för fjärde kvartalet kommer belastas med nedskrivningar på cirka 550 miljoner. 
Det verkar inte finnas något slut på denna tråkiga historia, det blir tvärtom bara mörkare och mörkare för Ratos. 
Utdelningen vill dom dock behålla på 2 kronor vilket inte är logiskt när bolaget presterar som det gör. 
Jag sålde av hälften av mitt innehav förra månaden för att minska exponeringen och tog en rejäl smäll ekonomiskt. Dessa pengar investerades i stället i Castellum, Latour och Skanska.
Nu sitter jag och funderar vad jag ska göra med resten av mina Ratos? 
På lång sikt kommer bolaget säkert att resa sig, men är det värt att sitta med under tiden?

Den 6:e april 2013 när jag gjorde mitt första köp i Ratos kostade Investor 182 kronor, tänk vilket fantastiskt mycket bättre investering det hade blivit.
Då tyckte jag Investor var för dyr, idag vet jag att det var ett idiotiskt val. 
Men, det är bara att försöka lära av sina misstag.

Apropå surdegar, något som jag följer med stort intresse är H&M. 
Negativa nyheter faller tätt och både större fonder och ekonomibloggare lämnar bolaget. Persson meddelar nu att de "studerar möjligheten" att aktieägarna ska få välja mellan cash eller nya aktier i en så kallad DRIP (dividend investment plan). Bolagets fläckfria utdelningshistorik är tydligen värt mycket...

Efter de senaste månadernas nyheter kring bolaget är jag glad att jag inte gjorde slag i saken och köpte aktier i H&M vid 195 kronor som jag planerat, det räcker med en surdeg i väskan. 
Dock tror jag det är en tillfällig svacka och att bolaget kommer att fortsätta leverera även i framtiden.
H&M har presterat fantastiskt sedan 1974 och varit en av svenska folkets favoriter bland utdelningsaktier, den som satsade 10.000 kronor i aktien vid börsintroduktionen och återinvesterade alla utdelningar är i dag miljonär flera gånger om. Med denna historik tycker jag att det är helt ok att genomgå en kris, vem gör inte det? Nobody is perfect! 

Jag vill väldigt gärna äga H&M någon gång i framtiden, just nu håller jag mig till mitt nyårslöfte att hålla mig borta från bolaget under hela 2018 och väljer i stället att titta på och studera utvecklingen från bänken. 
Antar att det tar ett par år i alla fall att vända en sådan skuta, antagligen ingen brådska med att köpa. Det ska bli väldigt spännande att se hur mycket priset kommer att pressas, kommer vi att se H&M handlas i spannet 70-100 kronor under året? 
Jag följer detta med spänning. 

God kväll från paradiset! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar