Utländska bolag i Google spreadsheets. Part II



För några veckor sedan skrev jag detta inlägg där jag hyllade Google spreadsheets och den fantastiska funktionen som automatiskt uppdaterar aktiekurserna i bladet. Jag tycker det är pinsamt roligt att nörda med diagram så här kan jag underhålla mig själv i timtal. Det är dags för en liten uppdatering då det efter en del pillande och trevande med koderna har dykt upp ännu ett fantastisk verktyg; konvertering av utländska aktiekurser till svenska kronor. 

Om man vill sammanställa både svenska och utländska aktier i samma blad och få kurserna i svenska kronor så går det bra att koda fram detta i Google spreadsheets precis som med de vanliga aktiekurserna. Som exempel tar vi Apple som har tickern AAPL. För att få automatisk uppdatering av AAPL i bladet skriver vi i excelbladet: 


=GoogleFinance("AAPL") och aktuell aktiekurs kommer upp i rutan i dollar.



Vill man sedan konvertera aktiekursen från dollar till svenska kronor så multiplicerar vi bara den aktuella aktiekursen i dollar med kommandot för USD/SEK:

=GoogleFinance("AAPL")*GoogleFinance("CURRENCY:USDSEK")


Nu kommer Apples aktiekurs upp i rutan i svenska kronor till aktuell kurs (15-20 minuters fördröjning).


Det går naturligtvis bra att använda sig av olika valutor genom att använda de vanliga kortnamnen som man lättast hittar på XE´s hemsida.

Läs även del III om Excelbladet.


Nörda på!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar