Deltidspensionär


På sista tiden har jag funderat en del över vad jag egentligen vill åstadkomma med mina aktieinvesteringar. Jag är en självständig person och värderar frihet väldigt högt, förmodligen över allt annat här i livet. 
Min stora passion är att resa och för att leva den drömmen krävs en bra kombination av ekonomi och ledig tid. Utan en av dessa två ingredienser håller inte ekvationen. 
Just nu jobbar jag heltid men tycker ändå att jag har mycket ledig tid och goda möjligheter att resa, dock kan man ju alltid drömma om att förbättra situationen. 

Sedan jag började köpa aktier har jag försökt fokusera på utdelningar då detta är nyckeln till min dröm, att kunna leva helt eller delvis på mina investeringar. 
Då jag har ett fantastiskt jobb som tillåter mig resa mycket över hela världen och dessutom bo utomlands så har jag inget egentligt behov av att bli helt ekonomiskt oberoende. Lyckas jag med det så vore det naturligtvis fantastiskt, men jag skulle nöja mig gott med att kunna gå ned på halvtid. 

Slutsatsen är alltså att jag fastställt mitt mål, att bli deltidspensionär med hjälp av aktieutdelningar. 
En stor dröm jag haft länge är att jag en dag skulle ha ett eget företag eller alternativ inkomst som skulle tillåta mig att jobba mindre. Nackdelen med eget företag är dock att det inte alls bidrar till min plan att disponera mer ledig tid, passiv inkomst är alltså den bästa vägen. 

Då jag har jobbat länge på samma företag kan jag nu som gammal i gården njuta av en del förmåner, som till exempel att gå ner i tid obegränsat. Obegränsat så länge det håller ekonomiskt alltså. 
Således, om jag lyckas täcka mina fasta utgifter med mina aktieutdelningar så skulle jag ha råd att gå ned på 50% och lönen från deltidsarbetet skulle räcka mer än väl till att leva och resa tillräckligt för att tillfredsställa mina behov. 

Att vara helt fri och ekonomiskt oberoende är en dröm som många delar, jag vet ärligt talat inte om det är lika fantastiskt som det låter, kanske är det till och med bättre?
Personligen nöjer jag mig med råge om jag lyckas med ovanstående mål, jag tycker att det är stor lyx att kunna leva som man vill genom att bara jobba 50% och dessutom ha möjlighet och råd att njuta av sin passion i livet, vad den nu råkar vara. 

Jag ser fram emot att bli deltidspensionär och under tiden fortsätter jag att göra det jag älskar mest, att upptäcka världen! 

God kväll alla börshajar! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar