Semester, fonder, börs och sparkvot


Vilken sommar!!! 

Den är tydligen inte över än heller, det var den varmaste semester jag varit med om i kära Sverige. Tre veckor av total relax och noll kontakt med jobbet har varit härligt. Nu är man tillbaka och det är dags att börja producera igen. 

Lönen har trillat in på kontot här i dagarna och som vanligt går en stor del till mitt sparande. Denna månad blev lönen ganska låg då jag inte jobbade speciellt mycket i Juni och sparkvoten hamnade på 41% av nettolönen. Helt ok, men inte i närheten av förra månadens 60%. Det blev totalt 7500 kronor och jag passade på att fylla på buffertkontot efter semestern och resten lades i Spiltan räntefond Sverige där jag nu börjar ha en liten slant. 

Pengarna i Spiltans fond är ämnade till kontantinsats för att köpa en lägenhet och just nu är mitt mål att skramla ihop till 225.000 kronor. Efter veckans köp i fonden har jag kommit upp i 128650 kronor och har 96350 kronor kvar till målsnöret. 
Det enda tråkiga med detta är att jag tillfälligt slutat med mina månatliga aktieköp för att maximera målsparandet, men sånt är livet! 

Portföljen har dock äntligen fått lite fart uppåt och kommit ur sitt årslånga tråkiga beteende. Kurvan pekar uppåt och i fredags stängde vi med 445664 kronor i väskan. Det är hela 30.000 kronor upp bara senaste månaden. 
Detta mycket tack vare att SHB har börjat repa sig, då det är mitt största innehav har det stort inflytande på portföljvärdet, på både gott och ont.


Vi får se om portföljen hinner krypa upp förbi en halv miljon innan nyår, men utan nya insättningar blir det naturligtvis tufft. Jag är som ett barn som både vill äta kakan och ha den kvar. Jag sparar målmedvetet till kontantinsatsen, men jag längtar sååå till den dag jag börjar handla aktier igen. 

Livet är i alla fall på topp, jobbet är kul, det vankas nya resor inom kort och sparandet tar små men stadiga steg i rätt riktning. 

Fortsatt glad sommar på er alla börshajar!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar