Uppdatering och nya äventyr.


Ny månad, ny löning och nya tag. Denna månad går enligt Avanza mot den sämsta oktobermånaden på börsen sedan finanskrisen 2008, hösten är som vanligt en vacker men sur period på året. Detta eldar förmodligen på ytterligare rädslan för ankomsten av en ny och ännu vildare finanskris. Det vore ju i så fall inte speciellt konstigt med tanke på att det är nu 10 år sedan den förra krisen och att vi kör på som vanligt i samma gamla spår.

Först och främst har jag varit ute och rest med jobbet igen, har varit en sväng till Salvador de Bahia i Brasilien och i förra veckan till Buenos Aires. 
Stora kontraster mellan länderna, båda otroligt vackra på sitt sätt. Få saker i mitt liv ger mig större lycka än att resa, det är bland det absolut bästa som finns. Det är den största anledningen till mina aktieinvesteringar, att kunna leva och resa med hjälp av utdelningar i framtiden. 

Ingen har väl kommit undan surbörsen antar jag, själv har jag backat hela 8,5% under oktober, cirka 40.000 kronor. Detta suddade snabbt ut min önskan om att ta portföljen över en halv miljon innan årets slut. Å andra sidan erbjuder detta ett fint tillfälle att köpa lite aktier i Skanska som gått ned rejält, handlas nu till 6% direktavkastning förutsatt bibehållen utdelning. 
Annars är jag mest sugen på att börja bygga upp Investor som förhoppningsvis en dag kommer att bli ett av de största innehaven i portföljen. 

Vad det gäller aktiehandel så är jag ganska kluven just nu, jag har självmant satt upp som mål att spara ihop till 15% kontantinsats till en lägenhet så fort jag bara kan, detta medför dock att jag inte har råd att handla några aktier under tiden. Detta känns otroligt surt, även fast jag själv bestämt detta och väldigt gärna vill skrapa ihop dessa pengar till lägenheten. Det är som att jag tappar fokus och glömmer bort att portföljen och aktieutdelningarna är det stora målet jag jobbar för, inte en bostadsrätt. 


Jag funderar på att göra en 50/50 och tillfredsställa båda parter, hälften av sparpengarna varje månad till lägenheten och hälften till aktier? 
Det är fortfarande några dagar innan pengarna landar på kontot via Revolut så jag har lite betänketid. Sparkvoten denna månad uppgår till 48% av nettolönen, det blev 12628 kronor som nu skall distribueras på bästa sätt. 

Portföljen har som sagt backat en del på sista tiden, men inga sura miner för det. Det är bara att bita ihop och kämpa vidare mot målet, den första halva miljonen är inom räckhåll men kommer dock att ta lite längre tid än beräknat. 



I slutet av månaden landar årets sista utdelning på kontot, Investor. 
Under tiden skall jag fundera på hur jag ska distribuera mitt sparande under de kommande månaderna. 

God natt alla börshajar! 

2 kommentarer:

  1. Hej

    Ha så roligt i värmen. Var rädd om dig i Brasilien, själv hade jag nog inte åkt dit.
    Hellre Menorca lugn o ro.

    Hälsningar Tandläkaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du!
      Trevligt med en ny besökare och en ny blogg att kolla in:)
      Ser ut som vi är inne på samma spår... resa, surfa och aktieutdelningar.

      Tack för besök och kommentar.

      /K

      Radera