61%

Färgglad vinter:) 


Det är snudd på en månad sedan jag skrev sist, det har har inte varit en lugn sådan... och ingen är gladare än jag:) 

Investor:
Favortibolaget i portföljen som jag endast har en liten post i. Deras höstutdelning landade på kontot för några veckor sedan men eftersom jag har så få aktier räckte den inte ens till att köpa en ny investoraktie. Jag lade till några hundralappar och återinvesterade utdelningen i bolaget så klart. Nu har jag 11 aktier i stället för 10. (ja, jag vet, det är idiotiskt men jag har under många år underhållit mig med att köpa massor av aktier med hög direktavkastning i både bra och mindre bra bolag bara för att jag tyckte Investor var för dyra) 
Det ska bli ändring på det under 2019! 

Sparkvot:
Det nygamla jobbet (ny avdelning i ny stad) har börjat ge utdelning på mer än ett sätt. Förutom att jag får resa otroligt mycket har lönen ökat och därmed också sparandet (inte utgifterna;). 
Denna månad blev det 20415 kronor sparat som åkte rätt in på Spiltans räntefond Sverige i väntan på köp av lägenhet. Det ger en sparkvot på 61% vilket är helt ok. 
I dag står mätaren på 169715 kronor av 225000. Det ger 55285 kronor kvar till målsnöret.
Vad det gäller lägenheten så går det fortare än jag räknat med, planen var att ha kontantinsatsen klar till sommaren men förhoppningsvis klarar jag det målet redan i februari. Då ska det äntligen köpas aktier igen!!!

Portföljen: 
Börsen verkar vara på samma humör som regeringen. Det blir inte mycket gjort ha ha ha! 
Det har surats mycket på sistone och i stort sett hela årets uppgång har raderats under de sista månaderna. Hoppet om att stänga 2018 med en halv miljon i portföljen är borta, det får bli nästa år i stället. Det är helt ok med mig, jag har ingen brådska. Det vore faktiskt toppen om börsen fick sig en rejäl sättning och aktiepriserna kom ned på mer rimliga nivåer. Jag har torrt krut på fickan och är redo att skjuta skarpt. Allt som kommer upp måste en dag komma ned, det är nu 10 år sedan den förra finanskrisen, kanske det är dags snart igen... ;) 
Portföljen kostar idag 429861 riksdaler. 

Resor:
Att vara fri och resa är i stort sett det jag lever för, hela idén med mitt sparande är att jag en dag skall kunna resa med hjälp av pengarna från mina aktieutdelningar. 
Dock går jag inte och väntar på att den dagen skall komma, den kanske jag aldrig får uppleva.
I stället tar jag vara på min lediga tid och passar på att se så mycket jag kan medans jag kan. 
Sedan jag skrev sist har jag varit i Miami och Istanbul. Två totalt olika destinationer som båda hade mycket kul att erbjuda. Jag är inte den som åker i väg och lägger mig på en strand någonstans, för mig är det bekväma gympadojor, ryggsäck och kamera som gäller. Färgglada Miami gav stor kontrast mot Istanbuls kryddiga marknader. 

Världens bästa investering... att resa!!! 

Ha en bra dag alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar