Årets första köp.



Det är nytt år och nya tag som gäller. Ska jag lyckas uppfylla årets mål så är det lika bra att sätta igång med detsamma. 
Det gjorde jag genom att köpa 65 nya aktier i det förnämliga fastighetsbolaget Castellum för 162,95 kronor stycket. På denna prisnivå skulle jag inte påstå att det är något fynd direkt, men som bästa Warren Buffett brukar säga, "It´s far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price". Direktavkastningen landar för detta köp på 3,2% vilket inte är speciellt högt, men jag håller på att försöka vänja mig av med den dåliga vanan att låta direktavkastningen spela för stor roll i mina aktieköp. Efter dagens köp kostar portföljen 437389 kronor. 

Castellum har nu höjt sin utdelning 20 år i rad och jag räknar stenhårt med att detta kommer att upprepas även detta år. Det ger 21 år av oavbruten höjning av utdelningen. Det är helt fantastiskt. När ett bolag i USA höjer för 25:e året blir man medlem i den eminenta klubben "dividend aristocrats". Jag är övertygad om att vi kommer att få se Castellum som svensk utdelningsaristokrat om några år. Därför vill jag inte stirra mig blind på direktavkastningen. Det är en mycket bättre och framför allt sundare investering att köpa ett bolag som höjer utdelningen varje år än att köpa en aktie bara för den har hög direktavkastning medan företaget kanske inte alls går så bra, eller till och med riktigt dåligt bakom kulisserna. 
Ett företag som höjer sin utdelning varje år i 20 år är tillräcklig garanti för mig, jag tror och hoppas att Castellum kommer att bli ett fantastiskt köp på lång sikt. 

Ett av målen för detta år är att öka innehavet till 500 aktier i bolaget så redan i nästa vecka förhoppningsvis kommer jag att få loss en slant till att köpa de resterande 32 aktierna. Dagens köp ökar den årliga utdelningen med 293 kronor netto, det ger 24 kronor extra i månaden. 
Den 23 januari presenterar Castellum sin bokslutsrapport och även förslag om utdelning. Vet inte hur mycket man vågar hoppas på men från årets 5,30 till 6 kronor vore smaskens:)

Ha en bra kväll alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar