Jag ökar i Skanska

Innan selfie-pinnen...

Idag köpte jag vidare i Skanska där jag har som mål för året att öka innehavet från 400 till 500 aktier. Just nu handlas Skanska med en direktavkastning på 5,4% och jag passade på att knipa ytterligare 33 stycken á 153,20 kronor. Dessa trettiotre aktier kommer under året att tillföra 231 nya kr netto till utdelningen, förutsatt bibehållna 8,25 kronor. Ska vi säga 9 kronor jämt till våren? ;)

Efter detta köp kostar KPK-portföljen 464285 kronor och producerar en årlig nettoutdelning (förutsatt minst bibehållen utdelning från samtliga bolag) på 19545 kronor. Detta ger en månadslön i form av utdelningar på 1628 kronor netto. 
Det fantastiska med detta är att denna månadslön betalas ut vare sig jag tränar, är ute och reser eller dricker kaffe i stugan. Det är passiv inkomst som med tiden kommer att växa till en förhoppningsvis normal månadslön. Pengar som kommer att ge mig ökad frihet, inte bara en ökad förmögenhet utan ökad frihet. 
Frihet att göra vad jag vill med min tid. Den lyxigaste lyxen! 

På bilden ovan ser vi hur byggarbetare från Skanska bygger en vattenreservoar till Karlskrona stad i början på 1900-talet, här hittar du en länk till Skanskas projekt "Framtidsvisioner 2070". Svunnen tid och framtida visioner, Skanska ser inte ut att ha planer på att lägga ner verksamheten utan tuffar på mot framtiden. Speciellt kul då min hemstad är en stor del i projektet. Ska bli kul att se hur staden förändras och samtidigt höra hur det klirrar i utdelningskassan. Vi får väl se om jag fortfarande är med i spelet år 2070, men så länge det varar hoppas jag och litar på många långa år av stabila utdelningar från Skanska. 

Trevlig måndag önskas alla börshajar. 

2 kommentarer:

  1. Ja, Skanska säljer jag aldrig. Det dimper in nya mångmiljonprojekt nästan varje dag ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Dom får gå i arv till nästa generation:)

      Mvh / K

      Radera