Köpa H&M´s kläder via Instagram


För den som inte ännu har hittat tillräckligt med metoder för att inhandla prylar och kläder lanserar nu Facebook-ägda Instagram sin nya funktion "Checkout" som tillåter kunder handla direkt i appen. Till att börja med släpps den nya funktionen på prov i US of A och är begränsat till 20 varumärken där bland annat H&M, Michael Kors, Burberry, Uniclo, Nike, Adidas, Dior, Prada, Zara och MAC Cosmetics finns med. 

Det är första gången som det sociala nätverket öppnar för försäljning direkt i appen. Hittills när man har tryckt på en annons i Instagram så har man förflyttats till säljarens hemsida i ett nytt fönster för att där slutföra processen. Nu skall detta bli smidigare och allt slutförs utan att lämna Instagram. Betalningen sker än så länge med kreditkort och Paypal, men fler betaltjänster kommer säkert att dyka upp som svampar i skogen. 

I den nya enklare funktionen dyker till exempel en klädannons upp direkt med prislappen i rutan. Om man klickar på prislappen får man fram en meny där man kan välja färg och storlek på plagget. Sedan fyller man i email, postadress och betalningssätt. Klart! 

"Vi är ute efter att bygga en komplett shoppingupplevelse där folk stannar kvar mer tid i appen" säger Marc Elena, CO de Adsmurai som är ansvariga för annonskampanjen. 

Bara ordet "shoppingupplevelse" gnisslar i mina öron och ger mig samma upplevelse som när ett barn styr en stol över ett vardagsrumsgolv. Att stanna kvar längre tid i appen känns inte heller aktuellt för min del. Instagram är det enda sociala nätverk jag har kvar men det lär nog ryka också ganska snart. På sista tiden kryllar det av annonser som vad jag vet inte går att välja bort och "upplevelsen" börjar tyna bort tycker jag. 

Nu äger jag inte ännu några aktier i något av de bolag som kommer att sälja sina kläder i appen men för den som väntar på att H&M´s aktie ska skjuta i höjden igen är det kanske en god nyhet. Jag shoppar inte, jag har shoppat klart i mitt liv. Om jag köper något så är det för att jag behöver det, inte för att någon annons talar om för mig att jag behöver det. 

Nu låter jag väldigt neggig, jag är naturligtvis jätteglad att miljoner människor världen över gillar att shoppa, det är ju det vi aktieinvesterare lever på. Säljer inte våra aktiebolag sina produkter och tjänster blir det ingen utdelning på kontot. Så varsågod, logga in på Insta och shoppa loss, inte mig emot. 
Jag själv däremot föredrar att sitta på rätt sida om disken och "casha in"!

Ha en bra dag alla börshajar! 

2 kommentarer:

  1. Klädreklamsbanner och varuhusreklam på sidan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt. Har aldrig sett det själv men det överensstämmer i så fall med min plan att sitta på rätt sida av disken;)

      Tack för besök och kommentar

      /K

      Radera