Just nu läser jag...


En bok som jag sedan länge har velat läsa har äntligen landat. Det är Marcus Fridell's "Bygg en förmögenhet" om att investera i investmentbolag. Det var ett tag sedan jag läste något konkret om investeringar (det har blivit en del biografier på sistone) så nu var det ett perfekt tillfälle att få den här boken i händerna. 

Då jag redan är stor förespråkare av just investmentbolag som investering så känns det inte som jag behöver övertyga mig själv med denna bok, men det är alltid kul att läsa något som går i linje med det man redan tror på. Min portfölj består just nu av lite över 30% investmentbolag men om jag skulle börja om från början och veta det jag vet nu så skulle jag satsa på att ha enbart investmentbolag i portföljen. Jag tycker det är ett fantastiskt alternativ, mycket bättre än fonder där avgifter äter upp stora delar av avkastningen, men även bättre än att välja ut egna aktier. 

I min portfölj finns just nu tre investmentbolag. Investor som grundades 1916, Industrivärden som hängt med sedan 1944 och Latour som börsnoterades 1985. Samtliga bolag har under åren gett en otroligt fin avkastning till sina aktieägare (och ägare;). Latour har de sedan börsintroduktionen haft en galet bra avkastning som ni kan läsa mer om här. Om jag skulle sikta på att ha en väldigt smal portfölj med endast ett fåtal aktier så skulle jag definitivt sikta på att investera i investmentbolag. Då får man en otroligt fin spridning bland svenska bolag till ett hyggligt pris och med en bra och jämförelsevis säker avkastning över tid. Skulle jag vara så snäv att man bara får ha en enda aktie i portföljen så skulle jag satsa allt på Investor, utan tvekan. Det känns som den enda aktie man behöver i portföljen egentligen. Själv håller jag redan på att vikta min portfölj mer och mer mot just investmentbolag och med tiden kommer dessa att utgöra större delen av den samma med just Investor som största innehav.  

Boken är lättläst och passar perfekt för både nybörjare och mer erfarna börshajar och är typiskt en sådan bok jag skulle sticka i handen på någon som är sugen på att komma igång med aktier och investeringar men som inte vet var dom skall börja. När jag är klar med den skall jag passa över den till min lillasyster. Hon är precis som jag var för inte så länge sedan, en ekonomisk katastrof. Vi har bestämt att vi ska sätta oss ned tillsammans nästa helg och gå igenom hennes ekonomi tillsammans och jag ska få äran att hjälpa henne att komma igång med sparande och avbetalning av sina skulder. Det känns fantastiskt kul och jag hoppas att jag lyckas så ett litet frö så hon med tiden kan tycka det är kul med investeringar och sparande. Framför allt hoppas jag att hon kommer på rätt köl med sin privatekonomi och skapar en ny livsstil så hon kan upprätthålla den. Det var så det började för mig, det skulle vara kul att få föra den tjänsten vidare:) 

Ha en trevlig helg alla börshajar! 

/K

2 kommentarer:

  1. Läste den i somras. Mycket bra och informativ!
    Mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FBM.
      Kul att höra, det tycker jag också.
      Då ses vi bland miljonerna:)

      /K

      Radera