Principles for success


När det gäller att få saker gjort i livet så är det lätt att man planerar mycket och uträttar desto mindre. Att planera är en nödvändig förutsättning för att kunna uträtta saker och genomföra projekt, men det krävs också att man verkligen ser till att göra, inte bara tänka att man gör. Som världens bästa solglasögon-reklam säger; "the only way to get things done, is to do it!" (OBS, detta är inte en affiliate-länk, jag tycker bara att reklamen är sjukt bra:) Vad det gäller solglasögon kör jag med klassiska Ray-ban och har ingen plan på att byta märke. 

Just nu sitter jag själv och jobbar med min personliga utveckling och sätter upp mål inför framtiden. Mål på kort, medel och lång sikt skrivs ned och utformar riktlinjer som jag sedan kan både följa och vidareutveckla på vägen. Vissa mål, som till exempel att jag ska bli ekonomiskt oberoende står helt klart för mig. Även att min inkomst skall vara geografiskt oberoende (dvs att jag kan jobba mycket frilans, via nätet, passiva inkomster etc) och att mitt huvudsakliga mål i livet är att hjälpa andra att förändra sina liv och uppnå sina mål. Dock är det fortfarande många bitar av pusslet som fattas och jag jobbar kontinuerligt på att uppdatera och förbättra listan. 

En liten film som har varit till stor hjälp när jag planerar och uträttar saker är Ray Dalios "Principles for success" som ni hittar här. Det är en halvtimme lång tecknad film om hur man kan gå till väga för att uppnå sin egen framgång, vad den framgången än innebär. 
Viktigt att peka på är ju att definitionen på framgång är väldigt individuell och där många andra drömmer om lyxvillor eller suktar efter att flyga privat-jet så ser jag frihet. Friheten att bestämma över min egen tid, att inte behöva vara låst till en arbetsplats fem dagar i veckan, att kunna resa obehindrat. Det är autentisk lyx för mig. 

1: Mål 
Som filmen beskriver så är steg ett i processen att fastställa vilka mål man har i livet. Detta har varit den absolut svåraste delen för mig, jag tycker det är betydligt mycket lättare att uträtta än att definiera målbilden, men det är ju också väldigt individuellt. Vad som står helt klart för mig är i alla fall att utan ett klart fastställt mål blir det sällan något gjort. Då driver man runt som ett skepp utan segel och tenderar att hoppa på och av en hel hög med olika projekt med slutresultatet att inget blir uträttat. 
Detta steg jobbar jag med mycket, att definiera vilka mål jag har i livet. När det är klart är det ganska enkelt att skissa en plan för hur man skall ta sig dit. Detta är naturligtvis en ständigt pågående process och varje mål måste ha en specifik plan för hur det skall uträttas. Som sagt, utan tvekan den viktigaste delen är att bestämma vad man vill uppnå, på det personliga, materiella och kanske det spirituella planet. Sedan måste man skriva ned detta klart och tydligt, gärna någonstans så att man ser det varje dag. Att skriva ned saker gör att man kommer ihåg dem lättare och det visuella gör att vi ständigt blir påminda om vad vi vill och hur vi skall uppnå det. 

2: Problem
Förr eller senare kommer vi att stöta på problem, ingen väg till framgång är spikrak och utan svårigheter. Alla som har lyckats med någonting, oavsett om det handlar om en känd affärsman, att skriva en bestseller, att bygga en skola i Pakistan eller genomgå en utbildning på universitetet, har stött på problem på vägen. Naturligtvis är det bra om man undviker i största mån att problem uppstår, men viktigast är ändå hur man hanterar dessa problem, för de kommer garanterat att dyka upp. 

3: Analysera
Skillnaden mellan att klara av att fortsätta framåt eller att ge upp efter en svår motgång sitter i hur vi väljer att hantera situationen. Om vi ger upp på en gång och låter motgångarna knäcka oss blir det ingen större framgång. Däremot, om vi väljer att se ett problem som en naturlig och nödvändig del av processen så blir det mycket lättare att hantera. Här gäller det att jobba med sin personliga utveckling och inse att vi själva alltid är mycket större och starkare än det problem som vi har framför oss. Analysera och reflektera över det som hänt och som vanligt är det bra att skriva ned även dessa motgångar, så vet vi klart och tydligt vad vi inte vill snubbla på nästa gång. 

4: Utforma
Nu vet vi vad som har gått snett. Vi har analyserat ett problem och kommit fram till varför saker och ting inte blev som vi hade tänkt oss. Nu gäller det att designa en plan för hur vi skall ta oss runt detta problem. Runt, under, över eller förbi, huvudsaken att vi inte snubblar på samma sten två gånger. Och skulle det i alla fall bli så att vi ändå snubblar på samma sten två gånger, ja då får vi åter igen göra en ny plan. Så många gånger det behövs. Här behövs en klar och nedskriven plan för hur vi skall ta oss förbi detta problem som hindrar oss att fortsätta framåt. 

5: Utför 
Nu kommer vi till den som jag själv tycker är den roligaste och enklaste delen i processen. Att göra! Har man en klar och transparent plan för hur man skall ta sig förbi ett problem så har man bara två alternativ. Att ta tjuren vid hornen och köra på framåt, eller låta bli. Ger vi upp blir det definitivt ingen framgång. Om vi däremot väljer att kämpa så kommer vi så klart att stöta på nya problem längre fram, men vi kommer också att vara en erfarenhet rikare och det har vi alltid med oss i bagaget. För varje gång vi tar oss förbi ett problem så växer vi. Det som förr var ett problem är det inte längre. Vi har kommit upp ett par trappsteg, som när man lär sig att gå på händer eller när aktieportföljen går över en ny milstolpe. Har man en gång gjort det kan man göra det igen och man ser det inte längre som ett problem. I stället blir det före detta problemet en liten trofé på hyllan och höjer ens självförtroende. 

Oavsett om man ser en film, läser en bok, lyssnar på en influenser eller pratar med någon inspirerande person så är det viktiga att man hittar något som motiverar en att fortsätta framåt. För mig är det lite av alla de ovanstående exemplen, man tar små bitar av olika saker som man gillar och sätter ihop en modell som fungerar för en själv. Vad som motiverar mig kanske verkar oväsentligt för dig, eller tvärtom. Hitta din grej och din väg men min rekommendation är att du sätter igång att jobba aktivt med en plan för din egen framgång. Utan plan blir det inte mycket gjort och det leder lätt till frustration. 

Hitta din egen framgång och sen är det bara att säga som Ingemar Stenmark; "De ä bar å åk!" 

Ha en trevlig dag alla börshajar:) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar