Ny bok, nytt konto och nya aktier


Äntligen en ny bok att sätta tänderna i. För några veckor sedan upptäckte jag David Goggins i denna svinigt bra intervju på Impact Theory och nu har hans bok landat. I våras implanterade jag en ny rutin för att läsa mer böcker och det har faktiskt fungerat riktigt bra. Jag ska inte säga att jag följer den slaviskt men sedan jag började införa minst 15 min läsning per dag så har suget efter att välja en bok framför skärmen definitivt ökat. Det här blir den 5:e boken jag läser sedan Maj månad så jag ligger på cirka en bok i månaden. Det är inte jättemycket men en ökning med flera hundra procent jämfört med mina tidigare läsrutiner, känner mig helt nöjd med det. 

Jag har även öppnat ett ISK där jag börjat göra mina nya inköp av aktier. Eftersom jag varit bosatt utomlands så har jag hittills köpt alla mina aktier i ett vanligt aktie & fondkonto (det är inte tillåtet att öppna ISK när man bosatt utanför Sverige på grund av skatteregler) där jag betalar 30% skatt på alla utdelningar. Nu går alla utdelningar från aktiekontot och nya pengar som kommer in till aktiehandel i ISK i stället. Däremot kommer jag inte att sälja de aktier jag har i min depå utan köra dessa två konton parallellt. Som ränteläget är just nu kommer det att bli förmånligt att köpa aktier i ISK men jag är inte speciellt övertygad om att det är det bästa alternativet på riktigt lång sikt. Visserligen betalar man 30% skatt på utdelningar i en depå, men man skattar ingenting på själva aktierna så länge dom ligger på kontot. De kalkyler som finns att ta del av på nätet visar att det är ganska liten skillnad på ISK och depå när man har en sparhorisont på 30+ år. Har man som jag för avsikt att behålla aktierna livet ut så kan det till och med hända att depå är mer förmånligt, beroende på hur statslåneräntan ligger. En annan viktig detalj är att det inte går att flytta aktier från ett ISK till en depå om det i framtiden skulle visa sig att det är bättre skattemässigt. 

Som en liten myra gnetar jag på och köper några få aktier när jag kan. Just nu är jag i en väldigt obekväm ekonomisk situation som jag inte är van vid men jag håller stenhårt på att lägga i alla fall minst 10% av inkomsten till sparande. Detta för att bevisa för mig själv att även i svårare tider går det att spara, om än lite. Har man en dröm som jag har så hittar man alltid vägar att kämpa vidare och det känns otroligt viktigt att inte ge upp bara för att ens livssituation förändras. Denna vecka har jag inhandlat 4 stycken nya Investoraktier, det är en liten summa och verkar inte mycket för världen, men längre fram i livet kommer dessa fyra aktier att göra stor inverkan på portföljens värde. Underskatta inte värdet av en enskild aktie:) 

Ha en bra helg alla börshajar! 

4 kommentarer:

  1. Vad menar du att det inte går flytta från ISK till depå? Är ju bara att sälja (skattefritt) och köpa tillbaka i depå. Håller själv på att flytta från depå till ISK och är betydligt krångligare...måste hålla reda på hur stor vinsten är för framtida beskattning...något man slipper andra vägen. Generellt går det väl inte flytta från kontotyper mer än möjligtvis nått undantag, är ju sälja och återköpa som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Jag tycker inte det är så "bara" att sälja hela mitt aktieinnehav. Att sälja och flytta aktier är inte samma sak. Till exempel, mellan två aktie & fondkonton eller mellan två ISK kan man flytta aktier, det var det jag menade. Det går inte att flytta aktier från ett ISK utan det medför som du säger en försäljning. Att "bara" sälja och köpa tillbaka en hel aktieportfölj skulle innebära bland annat en hel del onödigt courtage.
      Att flytta från Aktie & fondkonto som du säger går mycket riktigt inte heller utan att genomföra en försäljning och dessutom medför det beskattning, det är en av anledningarna till att jag kommer att ha kvar mina gamla aktier i depå.

      Tack för besök och kommentar:)

      /K

      Radera
  2. Jag är utlandsvensk (EU) med hemflyttstankar. Har du haft problem med tillexempel skaffa teleabonnemang eller lägenhet etc på grund av nekad kreditkontroll? Hur blir det med införtjänad pension under alla decennier. Riskerar man att bli av med den? Vore intressant med ett inlägg om hur det var att komma hem efter så lång tid. Både administrativt och 'kulturchock' (inte ordagrant men du vet säkert vad jag menar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Kul att du nämner det, hade kanske tänkt att skriva ett inlägg om detta men nu när du frågar så känns det mer motiverat. Det enda administrativa problem (eller krångel kanske man skall säga) som uppstått är att man inte kan skaffa telefonabonnemang förrän man blivit folkbokförd, men det tog cirka 2 veckor att gå igenom. Som nödlösning kan man lägga till en extra användare på någon förälder eller kompis abonnemang som man sedan frigör när ens personnummer är aktivt igen. Har inte haft problem med kreditkontroll vid hyra av lägenhet, däremot att hitta lägenhet i en studentstad i slutet på sommaren var ingen lek:)

      Jag ska fila på ett inlägg om saken, men är du sugen på att flytta hem så tycker jag du ska göra det, finns inga väsentliga problem i vägen mer än våra personliga scenarion. Sverige fungerar fint administrativt tycker jag, så låt inte det stå i vägen. Hör av dig igen eller skicka ett mail om du har några funderingar.

      Tack för besök och kommentar.

      /K

      Radera