Jag smyger mig in på H&M


Sedan 2017 har jag velat fram och tillbaka angående köp i H&M. Först inväntade jag att priset skulle komma ned på sådana nivåer att jag skulle få 5% direktavkastning på investeringen. När den sedan gjorde det kom "krisen" och jag fegade ur. Som en av målsättningarna 2018 lovade jag mig själv att hålla mig borta från bolaget tills att det klarnade lite. Efter det sjönk aktien till de lägsta nivåerna på typ 30 år. Där hade det väl naturligtvis varit läge att köpa kan man tycka, men då jag inte var sugen på fler surdegar i portföljen fick aktien vänta.  

Nu har tillfället infunnit sig, här i veckan har jag tagit ett mycket försiktigt steg in i bolaget som motsvarar cirka en halv procent av portföljen, jag hade gärna köpt mer men det finns inte tillgångar till större handel just nu. Det kan verka som ingenting, men som jag alltid brukar säga, don´t underestimate the power of a single share:) 

Det blir ett litet försiktigt innehav som jag kommer att öka med tiden. Aktierna handlades till en DA på över 5%, vilket är lagom. Portföljen tuffar på trots det sura vintermörkret och vi närmar oss nästa delmål på 600 sedlar med fin fart. Målet är att detta ska inträffa innan nyår. 

Ha en trevlig kväll alla börshajar! 

3 kommentarer:

  1. Jag är ur sedan lång tid tillbaka. Eller...det var inte helt sanningsenligt....jag äger 1-5 aktier i ett 50-tal svenska papper (sk bevakningsportfölj) som är en spillra av tidigare innehav. Varav då en singelaktie i H&M. Vi får se om det blir fler...jag har en del i amerikansk retail sedan tidigare....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du!
      Ser att vi delar både matvanor och breddgrader.
      Det var verkligen en bred skara bolag du hade i portföljen, antar att du låtit pengarna glida över till fonder i stället.

      /K

      Radera
    2. Bevakningsportföljen med svenska innehav red0visar jag inte. Det är så lite pengar i den, är bara en restprodukt från tidigare.

      Medlen ligger i en KF med de redovisade innehaven...USA, Kanada, Norge, Finland...och 1 Sverige (Resurs).

      Jag är allätare...men alltmer vegetariskt.

      Radera