Köp kvalitet och spara pengar!



Det här inlägget innehåller annonslänkar för Avanza

"Att köpa billigt blir dyrt i längden" är ett ordspråk jag hör ofta. Jag håller med helt och hållet och som minimalist och lagomt snål småsparare så passar det mig perfekt. Att köpa billigt kan verka billigt för stunden, men ofta går man på en mina och köper istället flera billiga prylar som till slut blir dyrare än om man hade köpt bra grejer från början. Detta, plus förbannelsen när de billiga prylarna går sönder. Att köpa kvalitet är oftast dyrt, men bra grejer håller i längden och slår man ut inköpspriset på alla de år man använder dom så tjänar man oftast många riksdaler. 

Min gamla Northface-jacka som pryder dagens inlägg inköptes på den tiden då utebutiken fortfarande fanns i min hemstad. Jag kommer inte ihåg exakt vilket år detta var men cirka 2006. Jackan är nu alltså ungefär fjorton år gammal och den har använts i ur och skur för både skidåkning, fjällvandring och resor runt jorden. Jag har aldrig i mitt liv haft en bättre skaljacka och den håller båda regn och vindtätt än idag. När stunden kommer för att köpa en ny jacka så kommer jag inte att ha något tvivel på vilket märke jag ska ha. 

Femtusen spänn för en jacka är dyrt, men billigare än att köpa något billigt alternativ på stadium som håller en säsong. Jag blir till och med glad varje gång jag kajkar runt i naturen och känner hur sjukt bra kläder jag har på mig, sån är jag. North Face ägs av VF corporation som just nu börjar närma sig intressanta nivåer på börsen. Aktiekursen ligger just nu på 49 dollar och med en utdelning på 1,92 dollar ger det en DA på nästan 4%. En aktie jag gärna skulle ha i min portfölj. 

När jag flyttade hemifrån fick jag ta över min mammas gamla matberedare / hushållsassistent av märket Braun. Den var redan då flitigt använd och har nu fyllt över trettio år. Den fungerar fortfarande hur bra som helst och inte ett enda tillbehör har gått sönder. Jag har ingen aning om hur mycket den kostade när den inhandlades men jag har just hittat en precis likadan på blocket och den ligger ute för femhundra kronor. Som sig bör så är inte kvalitetsgrejor bara dyra att köpa, de har också ett fint andrahandsvärde. 

Braun är inte bara ett kvalitetsmärke i sig, det ägs av Procter & Gamble som jag skulle säga är en riktig titan på den amerikanska börsen. Bolaget har delat ut pengar till sina aktieägare oavbrutet sedan 1890 och har höjt sin utdelning i 63 år. Snacka om dividend aristocrat! Det är för mig en riktig kvalitetsaktie och ett bolag som absolut kommer att hitta in i min portfölj i framtiden. Efter senaste tidens nedgång så kostar aktien nu 109 dollar. Med en utdelning på 2,98 dollar ger det en DA på 2,7%. Det är inte billigt, men det är kvalitet som håller i längden. 

Min laptop, en MacBook air av årsmodell 2012 som jag just nu sitter och skriver detta inlägg med fungerar fantastiskt bra och jag litar på att vi kommer att få många år till tillsammans innan den lägger ned eller blir för klen. Jag tycker ofta man hör att en dator blir inaktuell efter ungefär fem år, det kan kanske stämma men jag tror det beror mycket på vad man använder den till. Om man jobbar med videoredigering kanske man måste uppdatera oftare men jag är nu inne på min åttonde säsong och har inga planer på att byta ut den. Då kostade den 1200 euro, det var 10 400 kronor på den tiden, rätt mycket för en dator tycker jag, men om man jämför den med min tidigare PC som kostade lite mer än hälften och bara höll i tre år innan jag slängde ut den i ren förbannelse så är det inte alls dyrt. Jag betalar gladeligen 10 400 kronor varje dag i veckan för en apple för att slippa använda en PC. 

Apple är för mig kvalitet och inte bara varorna. När Steve Jobs garagedatorbolag börsintroducerades 1980 kostade en aktie 22 dollar. Om man hade köpt aktier i bolaget då för 1000 dollar, behållit och återinvesterat utdelningar hade denna investering idag varit värd hela 9 miljoner dollar. Det blir cirka 86 miljoner kronor på 40 år, en helt okej totalavkastning. Apple kostar i skrivande stund 241 dollar och med en årlig utdelning på 3,08 dollar ger det en DA på 1,3%. Det är inte en billig aktie och det är inte en hög direktavkastning, men det är en kvalitetsaktie i mina ögon. 

Här på hemmaplan så tycker jag att det finns flera bolag i kvalitetskategorin. Investor är för mig nummer ett. Om jag bara fick välja en enda aktie där jag skulle lägga alla mina pengar under hela min livstid så skulle det bli just Investor. Visst drömmer jag om att kunna köpa aktien till ett riktigt vrakpris någon gång under min livstid (jag har även pengar sparade just till detta) men för tillfället nöjer jag mig med att tanka på så ofta jag bara kan. Investor har valt att skjuta upp sin årsstämma och kommer att se över sitt förslag till utdelning. Jag vet inte ännu om detta betyder att utdelningen kommer att dras in helt eller bara reduceras men oavsett så står Investor för kvalitet för mig. 

Jag köper bolag på lång sikt, inte på ganska lång sikt, på väldigt lång sikt. Jag investerar i bolag som jag tror kommer att finnas där och dela ut pengar långt efter att jag har lämnat in handduken. Mina arvingar skall kunna njuta av dessa utdelningar. Idag kostar Investor 438 kronor, jag skulle inte säga att det är jättebilligt men i alla fall ett bra pris för den kvalitet som bolaget erbjuder. 

SKF, Svenska kullagerfabriken som startades 1907 i Göteborg. Ytterligare ett kvalitetsbolag med lång historia av välskött företagande och stabila utdelningar. Aktien har snittat på en årlig ökning på nästan 11% under de senaste 40 åren. Det kanske inte är något för den som letar höjda utdelningar år efter år men jag litar på att bolaget kommer att rulla på välsmort även fyrtio år framåt i tiden. Bolaget finns redan i min portfölj och kommer att fyllas på med jämna mellanrum. Idag kostar SKF A 128,50 och utdelningen 3 kronor per aktie landade på kontot i morse. Pengarna återinvesterades som vanligt i bolaget. Stabilt, tråkigt och bra kvalitet! 

Latour står också på min lista över kvalitetsbolag. Latour har sedan börsintroduktionen haft en galen totalavkastning på hela 148 000%. Det ger en årlig avkastning på 24% de senaste 35 åren. Om man vid starten hade investerat 10 000 kronor i Latour, behållit aktierna och återinvesterat utdelningarna så skulle de idag vara värda över 13 miljoner. Latour kostar idag 135 kronor och såvida de inte ställer in utdelningen på grund av viruset så kommer 2,75 kronor att landa på kontot den 18:e maj, det är en höjning med 25 öre från förra året. Det brukar inte höra till vanligheten att köpa detta bolag till en billig penning, man brukar ofta få betala lite premie till och med men det tycker jag det kan vara värt i detta fall.

Listan på aktier och prylar som jag anser stå för kvalitet kan göras ännu längre men "I've made my point". När jag började handla med aktier så stirrade jag mig ofta blind på hög direktavkastning och att köpa billiga aktier. Jag köpte Ratos i stället för Investor som jag tyckte var alldeles för dyr. Ratos var billiga, skulle säkerligen bli en turn-around och hade hög direktavkastning. Det blev dyrt att köpa billigt. Hade jag lagt mina pengar på "dyra" Investor i stället hade jag inte bara låtit bli att slänga pengar i sjön, jag hade dessutom gjort en riktigt bra affär. 

Ha en bra dag alla börshajar:) 

6 kommentarer:

  1. Håller med, alltid kvalite! Oavsett vad man köper.

    SvaraRadera
  2. Hej Två Månadslöner.
    Välkommen hit, jag instämmer helt och hållet.

    /K

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag håller med dig. Jag gillar att handla bra prylar till bra pris. Ibland kan t.ex en jacka som du skriver, ha ett bra pris trots att priset ligger på 5 000kr.

    Kvalitet blir nästan alltid billigare i längden.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pb?
      Så sant, men jag skall även erkänna att jag ibland (även om det är sällan) trillar i fällan fortfarande. I höstas när vi skulle börja renovera farsans stuga köpte jag ett par snickarbyxor med knäskydd på Jula. Köpte deras billiga modell i stället för att lägga några hundralappar till på ett par riktiga brallor från typ blåkläder.
      Har varit förbannad sedan dess, byxorna var felsydda och varje gång jag ställde mig på knäna hamnade knäskydden vid sidan av knäskålen. Tyget var av skitdålig kvalitet och gick sönder efter några dagar. Aldrig mer ha ha!

      Ha det gött

      /K

      Radera
  4. Jag håller fullkomligt med om både Investor och Latour! Bra inlägg om vikten av att köpa kvalité!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.
      Härligt att höra, då låter det som vi båda jobbar med ett vinnande koncept. Vi ses bland miljonerna:)

      /K

      Radera