Tillbaka efter sommaren med SEB i väskan.



Slut på semestern

Nu var det flera månader sedan jag uppdaterade utvecklingen av portföljen, det har varit mycket i sommar och jag har helt enkelt inte tagit mig tid. 

Men nu ska det bli ordning på torpet igen!
Sommaren har bjudit på en del ekonomiska nyheter men som vanligt är det bara brus i mina öron. 
För några år sedan var det Grexit, nu var det Brexit, i november kommer Trump och så håller det på, hur skall man ställa sig till det som småsparare och hobbyinvesterare? 
Man gör helt enkelt som vanligt, jag följer min strategi och investerar i aktier varje månad oavsett vad experterna babblar om, ibland köper jag billigt, ibland lite dyrare. 

SEB in i portföljen


SEB behöver väl ingen närmare presentation, men en sak jag helt klart uppskattar är att SEB ligger på plats Nº37 av hela 500 bolag världen över som här presenteras på Green Companys list

Jag har i några omgångar köpt på mig lite aktier i bolaget och dagens köp blev likaså SEB. 
Direktavkastningen ligger på 6,5% och P/E på 17 vid köp. Mitt GAV i SEB är 75,50 SEK. 

Efter sommaren ser portföljen nu ut så här:



SHB
1156 st
Ratos
600 st

Industrivärden
337 st
Nokia
266 st
Skanska
223 st
SEB A
195 st
Sandvik
                 155 st



Värdet på väskan är idag 287800 kronor, allt närmare 300.000 kronor, sakta men säkert går det framåt:)


Pengamaskinen jobbar

Med dagens inköp och förutsatt bibehållen utdelning så producerar nu min pengamaskin följande resultat:

11283,17 kronor netto per år

940,26 kronor netto i månadslön

4,7% av utdelningsmålet

18,8% av min årliga aktiebudget

Träningen, surfen och havet

Tar upp nästan all min tid, livet är på topp. Har aldrig i mitt liv varit i så bra fysisk form som nu. Tänk om jag inte behövde äta så förbannat mycket, skulle bli miljonär på nolltid;)

Simma lugnt alla börshajar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar