Svensk industri och tålamod



Jag antar att alla som investerar har i någon form en slags önskelista över de bolag som de helst skulle vilja investera i, om priset bara vore rätt.
Hos mig går i alla fall tankarna så här ibland: "Tänk om man ändå hade köpt X aktier när det var så billiga" eller "Det året kostade X bolag bara 50 kronor".
Ibland sitter jag till och med och räknar på hur många aktier jag skulle få för så och så mycket pengar om jag hade köpt en aktie till ett visst pris.
Vet inte om det är någon annan som gör så men jag antar att det är ett ganska vanligt fenomen.

Det finns flera bolag där jag väldigt gärna skulle vilja köpa in mig stort om priset vore rätt, men delad etta på min lista är ändå Investor och Industrivärden.

  1. Investor / Industrivärden
  2. Handelsbanken
  3. H&M
  4. Lundbergs
  5. SKF

Jag har redan en liten post i Industrivärden som jag så sakteliga vill bygga på under åren, Investor har jag inte köpt då jag tycker den är alldeles för dyr.
Det är inte omöjligt att jag kommer att köpa in mig så smått om priset går ned, men en större investering kommer att ske den dagen priset är rätt.
År 2002-2003 kunde man fiska upp Investor för omkring 45-50 kronor, en prisnivå som inte återvänt sedan dess.
Industrivärden kunde köpas till liknande pris både under 2003 och 2009, riktiga guldlägen att köpa in sej.

Så, vad gör man nu då? Jo, man väntar på nästa chans.
Dessa fyndpriser kommer att återvända, frågan är bara när?
Investor har tuffat på uppåt i 12 års tid nu, tycker det kunde vara dags för en paus:)

Jag kommer att fortsätta med mina månatliga aktieköp i vanlig ordning, men utöver det sparar jag likvider till större inköp där just Investor och Industrivärden har en egen pott.
Jag har avsatt 100.000 sek för inköp av Investor och jobbar nu på att hamstra samma summa till Industrivärden. 
Visst vore det fantastiskt att kunna investera ännu mer men för mig som har en "förmögenhet" på strax under 300.000 är 100.000 kronor mycket pengar.

Sedan förra året har jag köpt en del aktier i Ratos på liknande prisnivåer, nu menar jag inte att Ratos skulle vara en likvärdig investering som de andra bolagen men jag hoppas på att om några år kunna titta tillbaka och säga, "vilken tur att jag vågade investera när det var så billigt".
Det pratas ofta om att Ratos inte längre är en bra investering, Ratos gyllene år är förbi.
Tja, det kan vara sant, men det ska också bli intressant att läsa rubrikerna när Investor eller Industrivärden handlas nästa gång kring 50-lappen och se hur snacket går...?!!!

Tålamod är en dygd!




1 kommentar:

  1. Absolut tänker man så "ibland" :) jagar man bolag med bra och hållbar utdelning tycker jag mentalt att det är lättare att köpa dyra bolag om man vet att man åtminstone kan håva in 4% i utdelning som (förgoppningvis) ökar varje år. Just Investor köpte jag när jag egentligen tyckte den var lite för dyr...ligger ca 20% upp i aktien nu..

    SvaraRadera