Utdelning Castellum

United Spaces

Det piper till i mobilen och avanza-appen meddelar att ännu en utdelning har kommit in på kontot. Underbara toner!
I dag var det Castellums tur och jag fick 676 kronor netto i första halvårsutdelning som återinvesterades omgående. 
Det räckte till 5 stycken nya aktier som nu jobbar åt mig. Fem aktier ser inte mycket ut för världen, men det är med aktier som det är med att spara pengar... det är de små summorna som gör de stora skillnaderna. 

Börsen vaknade på gott humör och min portfölj fick sig en rejäl knuff norrut, efter dagens köp kostar den 417878 kronor. Det är ett uppsving på hela 12000 kronor bara sedan igår. 

Som vanligt, portföljens värde är egentligen sekundärt då jag fokuserar på att höja mina utdelningar från år till år. Antalet aktier är det samma oavsett om portföljen värderas till 200.000 eller 400.000. När börsen är på surt humör får jag fler aktier för mina sparade slantar. 

I oktober kommer Castellum med sin andra utdelning för året och jag hoppas klara ett av mina mål för året innan dess, nämligen att dubbla antalet aktier i bolaget jämfört med 2017. 
Just nu handlas Castellum till 3,9% direktavkastning men då bolaget sedan 20 år tillbaka är en stadig utdelningshöjare så ökar avkastningen automatiskt för varje år som går. Jag tycker att det är ett bra pris för ett mycket välskött bolag. 

Näst ut är SE-bankens utdelning som landar den 4:e April. Även här är banken överviktig och kommer att bantas ned i form av köp i annat mindre bolag. Jag måste sova lite på saken under helgen men mest troligt kommer även dessa pengar att gå till Castellum. 

God natt och goda utdelningar allesammans! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar