Totalavkastning Xact Norden Högutdelande 7 år.

 


Det här inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza.

Handelsbankens börshandlade fond Xact Norden Högutdelande har hunnit fylla 7 år och jag tänkte att det är dags att ta en titt på avkastningen nu när fonden börjar få ett någorlunda långt track record. Personligen gillar jag att titta på längre tidsperioder, helst 10 år eller mer, men det här är vad som finns i nuläget. Jag får återkomma om tre år med en uppdatering. 

Xact Norden Högutdelande (reklamlänk) är en så kallad ETF (Exchange-traded fund), en börshandlad fond, som betalar utdelning i cash. Det är alltså en fond som prissätts och handlas på börsen precis som en aktie. En vanlig fond prissätts däremot bara en gång om dagen. En annan skillnad mot vanliga fonder är att man även betalar courtage för köp och sälj, precis som med en aktie. Ännu en anledning att inte flänga ut och in på börsen. Man köper och behåller, då betalar man courtage en gång.

Fonden är en indexfond som följer Handelsbanken Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index och innehåller 45 stycken stabila nordiska bolag som ger hög utdelning i kombination med låg volatilitet. Förvaltningsavgiften är 0,30%. Här följer en lista på samtliga innehav:




Denna ETF betalar utdelningar fyra gånger per år och sker normalt i mars, maj, september och november. Fonden har som målsättning att årligen dela ut 4,5% av andelens värde vid tidpunkten för fondbolagets beslut om utdelning men den kan dock både bli lägre och högre än det utlovade. Utdelningshistoriken sträcker sig till 2018 då fonden betalade ut sin första utdelning. 

2018:  5 SEK.

2019:  5,6 SEK.

2020: 5,2 SEK.

2021:  5,36 SEK.

2022: 6,52 SEK.

2023: 6,68 SEK.

2024: 6,88 SEK.

Över till vad inlägget skulle handla om, totalavkastningen. Grafen ovan är hämtad från Handelsbankens fondlista och det är något jag rekommenderar att göra med samtliga fonder, speciellt om de ger utdelning i pengar. Grafer för fonder hos de vanliga nätmäklarna räknar inte med utdelningarna vilket så klart gör att de ger en felaktig bild av totalen. En annan bra sida för att kolla fonder och dess avkastning är Fondkollen.se. 

Som ni kan se i grafen så har Xact högutdelande sedan starten för ganska precis 7 år sedan levererat en totalavkastning (utdelningar inkluderade) på 81%, det ger en genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR) på 8,85%. Som jämförelse, om vi nu måste jämföra med något, så har storbolagsindex OMX30 GI under samma tidsperiod avkastat 98% med en CAGR på 10,25%. 

Varför ska man då investera i en fond som denna, om den ger sämre totalavkastning än andra alternativ? Eller, bättre uttryckt, varför funderar jag på att lägga en del av mina pengar i en sådan fond med alla alternativ som finns? 

Tja, därför att det finns olika strategier när det gäller investeringar på börsen. Allt handlar inte om att få absolut bäst totalavkastning hela tiden. Väljer man en sådan fond som Xact högutdelande så är det ju just det man söker, hög utdelning. Är man inte ute efter hög utdelning eller tycker att utdelningar är ett nollnummerspel så finns det gott om andra alternativ på marknaden som ger bättre totalavkastning. Jag investerar för utdelning, det är min grej. Min plan är att i framtiden kunna leva på utdelningar, att utdelningarna från mina innehav ska kunna täcka alla mina utgifter och på så sätt ge mig den ekonomiska frihet som passar just mig. 

Jag får ofta höra att man lika gärna kan investera pengarna i en vanlig fond eller aktier utan utdelning och sedan sälja av delar av innehaven vid önskat tillfälle för att på så sätt skapa sig en egen utdelning, för detta är samma sak som att få utdelning i cash. I beg to differ. När man säljer något så får man logiskt mindre av något, nämligen det man säljer, fondandelar, aktier eller till exempel en bil. När man inte säljer så har man det kvar i sin ägo. Om man säljer fondandelar för att skapa en egen utdelning så får man färre antal andelar (eller aktier) på kontot, även om varje andel med tiden (mest troligt) ökar i värde. 

Så rent ekonomiskt kanske man kan anse det vara "samma sak". Så länge börsen fortsätter att gå upp och man inte säljer mer än vad avkastningen producerar (oftast appliceras 4%-regeln) så är värdet det samma som om man hade fått utdelningen i pengar, men det är inte samma sak i mina ögon. Det är inte samma sak att ha 1000 aktier som är värda 100 000 kronor som att ha 500 aktier som är värda samma belopp. Jag vill inte sälja mina innehav, jag vill ha dom kvar, och viktigare än så, jag vill inte behöva hålla på att sälja för att få in likvider på kontot. Med utdelande aktier och fonder så går detta automatiskt och det är precis så jag vill ha det. Enkelt och automatiskt. 

Så denna typ av fond som ger mig en stabil ström av utdelningar fyra gånger per år är en bra spelare i min portfölj även om det finns andra icke utdelande alternativ som ger bättre totalavkastning. Det är rätt för mig, det behöver inte vara rätt för någon annan.

Dryga 8% CAGR är helt okej i mina ögon för en hel påse med högutdelande aktier till låg risk. För det är ju vad det är, indexinvestering är låg risk jämfört med att plocka ut enskilda aktier. Som jag ofta säger så är en indexfond självrensande, vilket betyder att om ett bolag som ingår i ett index går i konkurs (eller i detta index slutar vara en högutdelare) så kommer fondförvaltaren automatiskt att byta ut detta bolag mot ett annat som presterar bättre, detta medan jag som investerare kan fortsätta trycka in pengar varje månad och sova gott på nätterna. 


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

16 kommentarer:

  1. Du kommer tacka dig själv när du kommer upp i 100 K i årsutdelning. Jag har gjort resan och det bästa är att det blir ett självspelande piano med löneförhöjning bättre än du får på jobbet och helt passivt dessutom. Sen kan du välja din egna lön skattefritt om du har ISK och plockar ut innan mättillfällena eller om du vill återinvestera för att göra snöbollen ännu större. Häng i...Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Patrik.
      Grattis till en fin resa, bra kämpat!
      I år kommer portföljen att slå flera rekord, bland annat i utdelningar. Nu är det ju långt kvar till nyår men det kommer att landa på dryga 40K, så det är bara att nöta på mot dom första 100K.
      Tack för besök och pepp. God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Bra skrivet KPK! Det är skillnad mellan att erhålla utdelning och att sälja av för att skapa en liknande utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl.
      Ja, jag kände att jag behövde skriva av mig om det:)
      God avkastning och många fina utdelningar önskas.
      /K

      Radera
    2. Jag blev inte övertygad. Det spelar ingen roll om fondförvaltaren säljer fondens tillgångar för att dela ut cash, eller om jag säljer fondandelar. Trots det äger jag ändå en del Xact Hög, inte för utdelningens skull utan för att den har en lågvolatil inriktning som skiljer sig ganska mycket från Omxs30.

      Radera
    3. Tjenare.
      Det är okej, jag försöker inte övertyga någon, jag exponerar bara vad jag tycker:) För mig spelar det roll.
      Intressant, kul att du är nöjd med fonden av andra anledningar än bara utdelningen. God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  3. Instämmer i allt du skriver. Jag skrev faktiskt om något liknande härom dagen:
    https://snalgrisen.blogspot.com/2024/04/varfor-utdelningsaktier.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Snålgrisen.
      Ja, jag läste det, verkar som vi är överens:)
      God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera
  4. Svar
    1. Tjenare Myntaren.
      Tack själv för feedback. Kul att det uppskattas:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  5. Bra inlägg, har en drös XACT, både Norden och Sverige. Det är basen i utdelningsportföljen. Men för att "krydda" en smula har jag även indexfonder där jag kan tänka mig att sälja om inte utdelningen räcker till för mitt extravaganta liv. Känslomässigt bra att det bara rullar in utdelning, men jag tror att indexfonden, till högre risk, kan gå bättre över tid. Så har 1/4 i den typen av fond. Så några dagar slutar jag min anställning, så får vi se hur det blir. Ska ju jobbas lite i eget bolag, men merparten ska komma av kapitalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slutajobbavid55.
      Grattis till tidig check out från anställningen, hoppas det blir bra. Det glädjer mig att du kryddar portföljen med indexfonder, det har jag aldrig hört förut. Vanligtvis när folk kryddar portföljen så köper man in en liten slatt i något förhoppningsbolag som sedan ofta går åt skogen, att krydda med indexfonder var bland det bästa jag hört:)

      Nu är ju i och för sig Xact högutdelande och Xact Sverige också indexfonder så risken är nog den samma, men jag antar att du syftar på vanliga indexfonder utan utdelning.

      Jag kan bara säga grattis till bra förvaltning av kapitalet om du kan checka ut vid 55, hatten av. Tack för besök och input.
      Önskar dig fortsatt god avkastning.
      /K

      Radera
  6. Xact Norden högutdelande är mitt största innehav i portföljen med en vikt på ca 22%
    Köpte den i starten 2017/2018 och känner mig hyfsat nöjd, Den fonden kommer Jag förmodligen att äga livet ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mikael.
      Tack för feedback på fonden och kul att du är nöjd. När det gäller indexfonder så tycker jag man kan vikta i stort sett hur mycket som helst och fortfarande sova gott. Vi blir nog gemensamma delägare inom kort:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  7. XACT Högutdelande finns naturligtvis med i min pensionsfond. Jag kryddar med ETFer inom EV och IT som inte lämnar kontantutdelning. Någon gång säljer jag kanske dessa för att ytterligare boosta cash in. Men för nu nöjer jag mig med att de bidrar med ytterligare riskspridning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare i norr.
      Kan man köpa in sig i din pensionsfond:) Snacka om riskspridning!
      Jag blir blandat taggad och avundsjuk när jag ser på twitter alla utdelningar som trillar in hos dig.
      God avkastning på dig och tack för besöket.
      /K

      Radera