Cicero fonder släpper Aktiespararna Global direktavkastning

 


Dagen börjar som vanligt med en balja kaffe och idag ackompanjerades den av en mycket trevlig nyhet från Cicero fonder. Fondbolaget som förvaltar Aktiespararna direktavkastning B som jag har i min portfölj meddelar att man inom cirka en månad kommer att släppa en global version med fokus på hög utdelning.

Fonden ska innehålla ett hundratal bolag från USA, Europa (Sverige inkluderat så klart) samt Japan, med fokus på hög total yield. Alltså både utdelning och aktieåterköp. 

Det kommer så klart finnas en utdelande andelsklass och en återinvesterande, för min del blir det utan tvekan den utdelande. Fonden har preliminärt som plan att dela ut pengar två gånger per år där den första utdelningen ska landa i mitten på juni och den andra som en julklapp i December (vilket passar mig fantastiskt bra då det annars är en väldigt fattig utdelningsmånad).

Avgiften för fonden är ännu inte känd men jag återkommer med en uppdatering så fort det dyker upp några nyheter.

Presentationen av fonden kan du se här på Youtube från stora aktiedagarna och börjar från cirka minut 15:26. 

Mer data finns som sagt inte just nu men jag kan nästan redan nu garantera att detta kommer att bli en ny långsiktig spelare i min portfölj. 


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

7 kommentarer:

  1. Blir spännande att se lite mer fakta om den fonden !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare:)
      Ja, jag väntar spänt på info om avgifter och innehav. Hoppas på att snart kunna uppdatera inlägget.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Fokus på hög utdelning? Hoppas den inte blir likt den katastrofala ETF-en SDIV där man inte har några som helst krav mer än hög utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare snålgrisen.
      I presentationen säger dom att dom kommer att välja bolag med hög total yield så jag hoppas på kvalitativa bolag med fokus på hög utdelning och inte enbart hög utdelning. Jag gillar jobbet dom gjort med Aktiespararna direktavkastning och hoppas på det samma i denna fond:)

      ETF:er är en djungel jag ännu inte gett mig in i, men det finns nog många som du säger som bara har hög utdelning som enda kriterium och det brukar ju sällan bli en bra investering.
      God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera
    2. Tack för tipset.

      Radera
  3. Oj det låter intressant ser fram emot uppdateringen ifrån dig. Äger själv Aktiespararna direktavkastning b och är i full färd med att bygga upp en position i den fonden, siktar på att låta den väga ca 10% i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mikael.
      Hoppas kunna återkomma med goda nyheter om detta snart.

      Då har vi samma mål just nu, jag håller också på att bygga upp aktiespararna direktavkastning B och siktar på cirka 10%.
      Då får jag önska god avkastning.
      /K

      Radera