Månadens inköp till utdelningsportföljen

 



Ny månad, ny löning, samma fokus. Precis som jag gjort nu varje månad sedan jag började investera för elva år sedan så repeterade jag även denna gång samma procedur, det första jag gör när löningen landar på kontot är att skicka pengar på arbetsläger till Avanza eller Nordnet. Jag betalar först till mig själv, det är jag som kliver upp på morgonen och det är jag som kommer hem trött från jobbet, inte mer än rätt att jag får betalt först av alla som vill ha mina pengar. "Köp, behåll, återinvestera, repetera" är mitt mantra, det har fungerat bra hittills och jag litar på att det kommer att fungera även i framtiden. 

Nu är det dags att ta in en ny indexfond i portföljen, Aktiespararna Direktavkastning B är en är en passivt förvaltat indexfond som investerar i de 21 bolag som har högst direktavkastning bland de 60 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Här kan du läsa mitt tidigare inlägg om fonden.

Idag vid köptillfället ligger NAV-kursen på 136,98 kronor och räknat till förra årets utdelning på 7,23 kronor per andel ger det en direktavkastning på 5,3%. I början på juni kommer årets utdelning att meddelas och beror på utdelningen från de underliggande innehaven, jag hoppas så klart på en liten ökning då direktavkastningen i denna fond brukar ligga närmare 6%. Fonden har inför 2024 tagit in tre nya innehav där bland annat Avanza bank holding är med, det glädjer mig då det är ett bolag jag länge önskat ha i min portfölj. Utdelningen betalas vanligtvis ut den 19:e juni vilket passar mig utmärkt det annars är en väldigt svag månad för mig ur utdelningssynpunkt. 

Enligt senaste månadsrapporten från Cicero fonder som förvaltar Aktiespararna Direktavkastning så har fonden en totalavkastning på 59% de senaste fem åren och sedan starten i oktober 2016 är denna siffra 97%. Det ger en CAGR på 10,2% vilket jag tycker är helt i enlighet med vad man kan förvänta sig när man investerar i en indexfond med svenska storbolag. Det är ingen riskabel rymdraket, det är stora och stabila osexiga svenska storföretag som tuggar på i de flesta väder. Låg risk och rimlig avkastning och en smaskig utdelning på vårkvisten. Det är köp för mig. 

Dagens inköp på 5800 kronor är startskottet på ett långsiktigt och kontinuerligt sparande i fonden och utgör nu 0,4% av portföljen. 


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

8 kommentarer:

  1. Jag fyller på med jämna mellanrum i just Aktiespararna Direktavkastning B, den är mitt största innehav för närvarande med 2,95% av pensionsfonden. Senast idag lade jag in en ny köporder.

    Men jag sprider ändå en hel del, samtidigt köpte jag även mer i Orkla som ligger kring 0,36% av pensionsfonden. Fast då är det naturligtvis ett individuellt innehav. Jag gillar att vara diversifierad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare i Norr:)
      Ja, diversifierad kan man lugnt säga att du är. Fantastiskt att du byggt upp en portfölj som du nu helt, eller i alla fall delvis, kan leva av utan att något enkilt innehav utgör mer än 3%. Jag har hela 25% vardera i Investor, Industrivärden och Handelsbanken USA index criteria så jag misstänker att dessa innehav kommer att dra ifrån så pass att inga nya innehav kan hinna ifatt. Men det jämnar väl ut sig lite med tiden.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
    2. Helt. Jag har varit FI via utdelningarna från portföljen (pensionsfonden kallar jag den själv) 2022, 2023 och nu även 2024. Förra året täcktes 151% av mina årsutgifter av utdelningar.

      Jag vill ha det på det viset. Många olika källor som bidrar, inget som jag är enskilt starkt beroende av. Med fonder går det naturligtvis att resonera annorlunda, stor spridning i sig själv.

      Radera
    3. Jag kan bara gratulera. Fantastiskt bra jobbat av dig. Hatten av!
      Njut av friheten.
      /K

      Radera
  2. Har skummat av en del Volvo AB idag, då de har gått som tåget och x-dagen passerad. Ska lägga en del av denna summa i denna fond. Lite hög förvaltningsavgift, men man slipper bry sig om enskilda innehav. 10% årligen är helt okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.
      Jag håller med dig om avgiften, 0,35% är egentligen för mycket för en snåljåp som Koll på kontot, men jag vägde detta mot alternativet att köpa alla dessa innehav på egen hand och hålla reda på dem och kom till slutsatsen att det skulle bli en både sämre och dyrare affär. Jag tycker också 10% med en fin utdelning inkluderad är helt ok.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  3. Jag har varit på jakt efter att ta in en ny indexfond i portföljen och Aktiespararna Direktavkastning B känns som ett grymt alternativ! Ska titta lite närmare på den men det lär nog bli ett köp där. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, tack själv för att du kikade förbi.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera