Avanza plockar hem indexfonderna från Amundi

 


Sedan länge är det känt att Avanzas indexfonder, Avanza Global och Avanza USA; är så kallade matarfonder. Det innebär att Avanza skickar alla pengar som svenska småsparare investerar i fonden vidare till kapitalförvaltaren Amundi som i sin tur investerar pengarna i sina respektive fonder. Eftersom Amundi har sitt säte i Luxemburg där man skattar 30% på utdelningar från utländska innehav så medför detta att fonden får sämre avkastning än en likvärdig fond som skulle ha sitt legala säte i Sverige. Detta är något som uppmärksammades av bloggaren Petrusko i detta inlägg från 2020. 

Nu annonserar Avanza att man kommer att ta hem sina fonder från Amundi och förvalta dessa fonder själva på hemmaplan. Nyheten finner du i avanzapoddens avsnitt 337 (minut 20:30). 

Vad denna flytt av fonder innebär exakt vet vi inte ännu men Avanzas sparekonom Felicia Schön meddelar idag via X att de som äger fonden kommer få all info i god tid när det närmar sig och att Avanza gör flytten för att dom vill förbättra för sina kunder.

Personligen hoppas jag på två saker;
Ett: Att fonden fortsätter med sin låga avgift på 0,09% vilket är oslagbart för en global indexfond.

Två: Att detta öppnar upp för att Avanza kan släppa en utdelande andelsklass av fonderna för oss som gillar indexfonder med utdelning i pengar. (Detta är rent önsketänkande från min sida och något som jag också skrivit på Avanzas önskelista på X).

Jag har i dagsläget ingen global indexfond av denna anledning, men jag kommer att följa utvecklingen av Avanzas fonder och om avgiften samt andra regler efter flytten är förmånliga så kan detta absolut bli en kandidat till min portfölj.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna.
/K

8 kommentarer:

  1. Oslagbart är kanske lite starka ord. AP7 har förvaltningskostnad understigande 0.05%. Investor har väl något i stil med 0.08%. Här är det ju skala som gäller. Det finns hur många amerikansklistade globala index-ETFer som helst under 0.1%. Jag förstår inte varför vi i Sverige ska vara begränsade till dyrare produkter. Men jag välkomnar om Avanza flyttar hem fonden förstås. Allt som blir bättre är bra så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      AP7 kan man inte investera i privat annat än via pensionsspar, annars skulle jag utan tvekan lägga mycket krut på den. Investor räknar jag inte som en fond och amerikansklistade ETF:er i Sverige är väl begränsade till professionella investerare vad jag vet, dom vi vanliga dödliga kan köpa här i Sverige är listade på tyska börsen, rätta mig gärna om jag har fel.

      Men du har helt rätt i att vi är begränsade, jag tycker det är sjukt irriterande att vi till exempel i Sverige inte har tillgång till en helt vanlig SP500 indexfond utan ESG-filter. Jag hoppas att det med tiden kommer att dyka upp något alternativ till alla ESG-fonder, och missförstå mig rätt, visst tycker jag att det är bra att man satsar på hållbara bolag, men fondbolagens motivering att "de är dom hållbara företagen som kommer att överleva i framtiden och således ge bättre avkastning" håller inte enligt mig. Ett index är ju självrensade så om man köper alla företag utan att i förväg exkludera några så kommer dom som inte överlever automatiskt att falla bort ändå, vilket gör att man får se vilka bolag som överlever bäst i framtiden istället för att gissa.
      Tack för besök och input, god avkastning på dig.
      /K

      Radera
    2. Ja du kan säkert det här bättre än jag. Jag bara stör mig på att vi inte kommer åt riktigt billiga produkter från Sverige. ESG eller inte vet jag inte om det är så relevant egentligen, det är ju bara ett index som alla andra, så får man själv välja om man vill ha exponering mot det. Förutom i Sverige då, där vi inte kan välja. Man kan ju tycka att som del av EU borde marknaden vara tillräckligt stor för att de stora drakarna kunde bry sig lite mer, trots att vårt regelverk är lite mer omfattande än i staterna vad jag förstått.

      Radera
    3. Det finns en del billiga ETF:er, till exempel Vanguard S&P 500 UCITS ETF - (USD) Dist som har en årlig avgift på 0,07%.
      Som du säger, i Sverige har vi inte möjlighet att välja om vi vill ha ESG eller inte, mycket irriterande.
      /K

      Radera
  2. Varför gillar du utdelade så mycket? Bättre att behålla i fonden, inte skatta utdelning och på så sätt få mer pengar i arbete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Främsta anledningen till att jag vill ha utdelningar är att jag i framtiden vill leva på dom, och om man inte får utdelning från sina aktier eller fonder så måste man sälja av delar av sitt innehav varje år för att få ut pengar att konsumera för, och jag gillar inte att sälja, jag gillar att ha kvar:)

      Vad det gäller skatten så är det den samma oavsett om du får utdelning eller om den återinvesteras i fonden, förutsatt att du har fonden på ISK, vilket jag antar att de flesta har. Då betalar man en schablonskatt på hela innehavet och det blir inte mer skatt för att man får utdelningar. Totalavkastningen är den samma i en fond oavsett om man har den utdelande eller icke utdelande andelsklassen, så man får inte mer pengar i arbete för att fonden automatiskt återinvesterar utdelningarna i fonden.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera