Aktiestinsen




Jag är nog inte den ende som fascinerats av Lennart ”aktiestinsen” Israelssons äventyr på börsen. Det är nu tredje eller fjärde gången jag läser "miljoner på spåret" om arbetargrabben från Småland som för 600 kronor köpte sina första aktier i Sandvik 1946, en investering som med tiden skulle förvandlas till en portfölj värd hela 140 miljoner kronor år 2007.

Det är lätt att dras med i hans historia genom tiden, om förändringarna i det svenska samhället, om börsmarknaden och skillnaderna mellan arbetarklassen och de på den tiden så kallade ”aktiesvindlarna”. 
Själv gillar jag boken speciellt eftersom jag hela tiden sedan jag fick upp ögonen för aktier och investeringar
 alltid haft klart för mej att detta är något jag vill hålla på med livet ut, och då passar Lennart Israelsson in väldigt bra i biblioteket. 

"Köp aktier i bra, stabila svenska bolag med hög direktavkastning och återinvestera det som kommer in, sen gör tiden och inflationen jobbet, så blir man miljonär" – säger Lennart.

Riktlinjerna för hans investeringsstrategi är inte speciellt komplicerade. Det känns så här i ovetande stund som att de skulle kunna passa mej ganska bra, långsiktigt byggande, det gillar jag!


"Det är så himla enkelt att bli miljonär!" – säger Lennart. Ja, vi får väl se hur det blir med den saken, fullt så enkelt är det kanske inte, men det är en underhållande berättelse i alla fall!


Trevlig läsning alla börshajar.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det inte spelar någon roll om man blir miljonär eller inte. Om får ihop hälften eller låt säga, 250000, så har man en stadig buffert för livet. Det drar ner pulsen och höjer nöjdhetsvärdet på livet. Vidare ska man säga att uppgången på 80-talet var ju hiskelig. Men inspirerande är det i alla fall.

    SvaraRadera