51 stycken SHB & Bokföring I 2016


Månadens inköp:

Jag kunde inte hålla mig, min idé var att inte köpa fler SHB utan i stället bygga upp mina andra bolag i portföljen, men månadens inköp hamnade till slut åter igen hos svenska handelsbanken. 
Det blev 51 SHB A för 103,90 kronor stycket, direktavkastningen vid bibehållen utdelning för dessa aktier blir 5,7% och de bidrar med 214,20 kronor netto per år till pengamaskinen. 
Nu har jag totalt 1100 aktier i SHB, ligger priset och guppar kring 100-lappen eller till och med under kommer det förmodligen att bli fler med tiden.

Portföljen:

Efter dagens inköp ser portföljen ut så här:

SHB
1100 st
Ratos
500 st

Industrivärden
327 st
Nokia
266 st
Skanska
179 st
Sandvik
150 st

Dagens pris är 244392 kronor, brick by brick!

Bokföring I 2016 

Slut på första kvartalet 2016 och dags att se hur det står till i kassaskåpet.
Jag sparar religiöst varje månad och sparkvoten ligger på stadiga 30% av lönen.
Portföljen står mest still tycker jag, men det trivs jag med då jag kan fortsätta handla aktier till bra pris. 
För första gången sedan bloggen startade är Nokia inte vinnare i väskan, Skanska har gått om och ligger på fina +38% sedan köp. 
Totalt i spargrisen den 31/03/2016 har jag 358203,53 riksdaler, ett nytt sparmål uppnått:)
I den takt jag sparar beräknar jag vara halvvägs (500000kr) om cirka 2 år, beroende på hur börsen svänger. 
Sedan har jag 3 år på mig att uppnå nästa halva av min första miljon för att hålla schemat... men det spelar ju egentligen ingen roll, det är resan som är målet som vanligt!

Pengamaskinen

Jag har uppdaterat mitt excel för pengamaskinen och upptäckt ett väldigt pinsamt fel, jag hade av misstag lagt in en del felaktig data och hade naturligtvis som följd fått fel värde i alla kolumner. 
Detta är nu fixat, men siffrorna är tyvärr inte lika roliga... 
Pengamaskinen producerar just nu 8562,30 kronor i årlig nettoutdelning. 
Det betyder att jag nu har en extra månadslön på 713,53 kronor. 
Just nu känns det som jag tagit några stega bakåt men skam den som ger sig, vi kommer snart igen!


Aktiestinsen Israelsson brukar säga att han drygar ut sin pension på 10.000 kronor med cirka 200.000 kronor i utdelning per månad... vi tar rygg på stinsen jag och min sköldpadda! 

God kväll! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar