Utdelningar, H&M och nya inköp


Utdelningar
Utdelningssäsongen är i full gång, bästa tiden på aktieåret.
Här i dagarna har SEB och SHB trillat in på kontot och det var varmt välkommet.
Vad jag gjort som nyhet är att jag valde att återinvestera dessa utdelningar i Castellum i stället för att köpa fler bankaktier. Handelsbanken är redan överviktig i portföljen och Castellum behöver byggas upp ordentligt. 
Så länge jag ser att Castellum handlas till bra pris så kommer jag att fortsätta att återinvestera årets utdelningar i bolaget.


Inköp Castellum 
Utdelningarna från SHB och SEB räckte till precis 70 stycken aktier i Castellum. 
Direktavkastning på 4,25% är helt ok för detta bolag som förhoppningsvis även i fortsättningen kommer att höja sina utdelningar. 

Efter detta ser portföljen ut så här: 


SHB
1256 st
Ratos
844 st

SEB 
623 st
Industrivärden
337 st
Skanska
223 st
Sandvik 
155 st
Castellum
                 108 st



Marknadsvärdet på portföljen har droppat en del på sistone och idag kostar väskan 391407 kronor. 


Pengamaskinen producerar
Flertalet bolag i portföljen höjer utdelningen i år och det har även varit några sänkningar.
Det tickar på och utdelningarna återinvesteras i vanlig ordning.

Just nu produceras:


 NETTOUTDELNING PER ÅR:
12855,65

"MÅNADSLÖN"
1071,30

% AV MÅLET:
5,4

% AV ÅRLIG AKTIEBUDGET
21,4



Fördelningen i portföljen ser nu ut så här efter inköpet av Castellum.




H&M
En kommentar om Hennes & Mauritz. Det verkar som fler och fler trillat över på den skeptiska sidan och priset fortsätter att sjunka. 
Idag handlas aktien för 219 kronor, för ett år sedan låg den kring 300. 
Jag tror på H&M och vill absolut ha aktien i portföljen, så jag är väldigt nöjd över prisfallet och hoppas på fortsatt utveckling i samma riktning. 
Jag har sedan länge sagt att jag skulle börja handla H&M vid 5% direktavkastning, alltså vid 195 kronor. 
Nu börjar jag fundera på om jag ska vänta ytterligare?
År 1992 kunde man köpa aktien för 116 kronor, det är det lägsta priset på H&M's aktie under de sista 30 åren.
Efter Lehman brothers för snart 10 år sedan kostade H&M 257 kronor som billigast, den är alltså billigare idag än vad den var efter kraschen och krisen.
Vad betyder detta då?
Ingenting egentligen, men det är helt klart att Svenne banan tappat förtroendet mer och mer för H&M och det oroliga snacket går om var detta skepp egentligen är på väg. 
Vad som helst kan hända och priset kan sjunka precis hur mycket som helst.
Hur det än blir vore det helt fantastiskt i mina ögon att kunna plocka upp denna aktie kring 140-160 kronor, vem vet.. kanske till och med ännu billigare?!

God kväll och god fiskelycka alla börshajar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar