En europeisk indexfond som betalar utdelning.


Det här inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza.


Redan från första dagen jag började investera på börsen så hade jag klart för mig att jag skulle satsa på utdelningar. Jag ville bygga upp en stabil portfölj av bolag som kontinuerligt spottar ut pengar som jag sedan kan använda till att betala mat, hyra eller något annat jag önskar konsumera. Turen var på min sida och jag fick tidigt lära mig den hårda vägen att satsa på aktier enbart för att de har en hög direktavkastning kan bli en dyr affär. Sedan dess har jag valt att köpa aktier i stora stabila bolag som ger en bättre totalavkastning även om utdelningarna är lite lägre. Det innebär så klart att mitt mål att kunna leva enbart på utdelningar skjuts fram lite i tiden, men det har blivit en överlägset bättre affär än att stirra mig blind på hög utdelning och jag tänker att med tiden kommer jag att bli belönad för min uthållighet. Det finns många som väljer att investera i bolag eller fonder som inte ger någon utdelning och istället säljer av vid lämpliga tillfällen för att själv bestämma när pengarna skall komma in. Detta alternativ är dock inget för mig av olika anledningar, men det kan vi ta en annan gång.

Jag tuggar vidare med mina inlägg om indexfonder som betalar utdelning i pengar. För mig är indexfonder utan tvekan det smartaste sättet att investera på börsen. Både för nybörjaren och även för de mer erfarna. Warren Buffett brukar säga att "när dumma pengar blir smarta väljer dom en indexfond". Min portfölj består nu enbart av investmentbolag och indexfonder som betalar utdelning i pengar. Med denna typ av fond får jag det bästa av två världar, bred exponering och bra avkastning till låg risk samtidigt som jag får mina utdelningar på kontot, det är full pott för mig. 




Handelsbanken Europa Index Criteria B1 SEK (reklamlänk) är en bred, passivt förvaltad indexfond med inriktning på europeiska bolag. Total avgift är 0,29%. Fonden följer indexet Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned Europe Index och gör så genom optimerad fysisk replikering, vilket innebär att fonden placerar direkt i ett större urval av de aktier som ingår i indexet. Fonden innehåller cirka 280 europeiska bolag varav Sverige utgör 6,6% av portföljen med 44 stycken av de största svenska företagen. 

Fonden finns i två olika andelsklasser, A & B, där andelsklass B lämnar utdelning i cash på kontot precis som en utdelningsaktie och andelsklass A återinvesterar alla utdelningar i fonden. Dagens inlägg handlar så klart om andelsklass B. Söker man en vanlig indexfond för Europa utan utdelning i pengar så finns det betydligt fler alternativ att välja på, men för oss som söker klirr i kassan är det mer begränsat. 

Utvecklingen för fonden är den samma oavsett andelsklass, skillnaden mellan de två är att man med andelsklass B får ut en del av denna totalavkastning i cash, i övrigt är allt lika. Handelsbanken Europa Index Criteria B1 SEK har de senaste 10 åren gett en totalavkastning, alltså med utdelningar inkluderade, på 136%. Det ger en genomsnittlig totalavkastning per år på 9%. Tittar man på grafen för andelsklass B på Avanza så ser det ut som den ger sämre avkastning än andelsklass A, men det är bara för att grafen är justerad för utdelning, det vill säga att utdelningen som betalats ut till ägarna är subtraherad från grafens utveckling. Vill man titta på grafen för fonden hos Avanza så bör man dock välja andelsklass A för att få en korrekt bild av totalavkastningen inklusive återinvesterad utdelning. Annars rekommenderar jag att titta på grafen hos fondförvaltaren Handelsbanken där följande bild är tagen. 




Utdelningen betalas ut en gång per år i mars månad och har som målsättning att betala ut 3,5% av fondandelens värde vid datum för fastställande av utdelning. Ett aktiebolag som delar ut pengar röstar fram en summa pengar som ska delas ut till aktieägarna varje år, beroende på företagets vinst, därför kan utdelningen ibland variera från år till år. Handelsbanken Europa Index Criteria B1 SEK har i sina fondbestämmelser som målsättning att dela ut en fast direktavkastning om 3,5% och summan som skall delas ut bestäms alltså i relation till andelsvärdet, bara någon dag innan den avskiljs. I år inföll likviddagen (alltså den dagen man senast måste stå registrerad som ägare i fonden för att ha rätt till utdelning) den 13:e mars och betalades ut redan dagen efter, den 14:e mars. Detta för att andelskursen inte skall hinna förändras från det att utdelningen fastställs tills den delas ut. Jag gillar detta koncept då jag redan i förväg vet vilken direktavkastning fonden kommer att ge. 

Här kommer utdelningshistoriken för de senaste 10 åren: 

2024:  4,69 kronor

2023:  4,07 kronor

2022:  3,92 kronor

2021:  3,69 kronor

2020: 4,37 kronor

2019:  2,10 kronor

2018:  3,34 kronor

2017:  3,08 kronor

2016:  2,99 kronor

2015:  2,96 kronor

Även om det fortfarande är ganska ont om indexfonder som betalar utdelning i pengar så kommer det fler och fler och nätmäklarna uppdaterar sitt utbud därefter. Jag har hittills två stycken i min portfölj och planerar att utöka med fler. Personligen ser jag ingen anledning att chansa på enskilda aktier när jag kan köpa hela höstacken till en rimlig avgift och samtidigt få utdelning. Något som fattas i min portfölj är en bred global indexfond med utdelning som Storebrand All Countries B SEK som jag skrivit om tidigare. Denna fond finns just nu bara tillgänglig med en första inköpssumma om 100.000 kronor, vilket är något som jag och många andra småsparare inte har möjlighet att hosta upp, men samtal om detta pågår just nu och under hösten 2024 kommer det förhoppningsvis att bli möjligt att köpa in sig i fonden för en vanlig dödlig minsta summa om 100 kronor. Så fort något händer på den fronten uppdaterar jag omgående. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

8 kommentarer:

  1. Hej,

    Tittade på denna samt SEBs Asienfond med utdelning. Men när man tittar historiskt såg jag inte anledning att välja någon av dem för USA-fonden och Globalfonden från Handelsbanken.

    Om Storebrand kan få ner minsta köp på All countries så är den given hos mig iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Niklas.
      Ja, jag väntar också ivrigt på att Storebrand skall sänka minsta inköp. Jag hoppas på goda nyheter angående detta inom en snar framtid. I den fonden får man dessutom med en fin portion Europa.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Även jag går mer och mer över till ETF:er som ger utdelning och fonder som ger utdelning och indexfonder då enskilda aktier egentligen innebär alldeles för stor risk.I och för sig så kommer jag fortsätta ha vissa enskilda aktier, men beloppen som jag köper enskilda aktier för kommer att bli en allt mindre andel i mina portföljer ju större mitt kapital blir.Jag älskar att mjölka ut pengar på att köpa många olika indexfonder på röda dagar och sedan ta hem vinster på blåa dagar.En hundralapp här och en tusenlapp där blir snart väldigt mycket pengar om man som jag använder mig av belåning när jag gör korta köp/sälj i indexfonder.Med en vinst på t.ex 0,5-1,0% på någon dag eller någon vecka blir en väldigt fin årsavkastning om man räknar om det.Skulle indexfonderna gå ner så behåller jag dom bara lite längre tills börsen vänder upp igen.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Peter.
      Man kan med andra ord säga att du kör trading med indexfonder, det hade jag aldrig hört förut. Kul att du hittat det som fungerar för dig. Själv köper jag bara och behåller, det sover jag bäst med. Tack för input, god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  3. Jag månadssparar i Handelsbanken Europa Index Criteria B1 SEK, smidigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare!
      Att månadsspara i en indexfond är en vinnande strategi, jag kan bara gratulera.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  4. Hej KpK,

    Tack för ett bra och matnyttigt inlägg. Jag uppskattar dina tankar och hur du väljer att investera ditt kapital! Med tiden kommer du både få se samt uppleva hur väl det kommer stt slå sig ut.

    Gällande Storebrand kommer den utlovande intervjun denna helg, högst sannolikt på fredag (20/9).

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.
      Tack för dom peppande orden, att skynda långsamt är min melodi:)
      Jag ser med spänning fram emot att få läsa den kommande intervjun.

      God avkastning på dig.
      /K

      Radera