Årsbokslut och gott nytt år


God kväll i stugorna! 
Det är nu för sjätte året i rad som jag skriver årsbokslut, vem hade kunna tro det när jag började blogga om mina aktieinvesteringar? Ännu ett aktieår har passerat, det är dags att se hur det har gått. 

Mål 2018:  
Jag skrev ett inlägg i januari där jag målade upp bilden för året på börsen, då ska vi se vilka mål jag lyckats uppfylla...

1: "Avsätta 30% av min lön till aktier (dock minst 5000 kronor per månad) för aktiehandel. Totalt minst 60.000 nya kronor tillförda". 
 - NEJ. Jag har under året bara köpt aktier för 50635 nya kronor, detta på grund av att jag valt att tillfälligt målspara frenetiskt till handpenningen för att köpa en lägenhet. Här har aktiehandeln hamnat i skymundan. Däremot har jag sparat totalt 126074 nya kronor som ger ett snitt på 10506 kronor i månaden. Det är mer än dubbelt så mycket som jag planerat att spara under året. MVG på den tycker jag även om målet inte uppfyllts:) 

2: "Aktieportföljen över 500.000 kronor. Kommer att behöva en liten knuff av marknaden för att klara detta".
- NEJ.
I slutet på september såg det ut som jag skulle kunna lyckas när portföljen kröp upp mot 470000 kronor. Börsen tappade dock farten och vi stänger året med kronor i portföljvärde. Inga sura miner för det, det är bara att kämpa vidare:)

3: "Utdelningarna ska utgöra minst 25% av min årliga aktiebudget. (15.000 netto)"  
- JA.
Under året har 18148 kronor i utdelningar landat på kontot, där ligger vi plus 3148 kronor. Bra jobbat! 

4: "Latour ska utgöra minst 7% av portföljen".
- JA.
Latour utgör i skrivande stund 10,4% av portföljen. 

5: "Öka till 400 aktier i Skanska".  
- JA.
Antalet aktier i Skanska uppgår nu till just 400 stycken. 

6: "Dubbla mitt innehav i Castellum. (I nuläget har jag 198 st aktier)"
- JA.
Året avslutas med 403 stycken aktier i fastighetsbolaget. 

7: "Hålla mig borta från H&M. (Jag vill gärna ha H&M i portföljen men behöver vänta ett tag och se vad som händer då jag inte orkar med någon ny surdeg)."
- JA. 
Det har varit många resor fram och tillbaka för H&M under året, jag är glad att jag hållit mig undan. H&M är fortfarande ett bolag jag vill ha i min portfölj men jag har ingen lust att lagra surdegar. Efter rykten om uppköp verkade det ett tag som aktien skulle klättra tillbaka uppåt, men lyckan blev kortvarig. 
Det spekuleras mycket, kommer vi att få se aktien under 100 kronor? Den som lever får se. Jag har inte ännu bestämt hur jag ska ställa mig till bolaget inför målen 2019. Förmodligen skulle jag köpa in mig i spannet 70-90 kronor om det inträffade. 

Slutbetyget blir 5 mål uppfyllda av 7, det känns bra. Kan det vara så att jag borde höja ribban inför 2019?  

Portföljen:
KPK-portföljen ser inte ut att ha vuxit mycket under året, som jag nämt vid flera tillfällen tidigare verkar det som värdet på mina aktier sjunker i samma takt som jag köper dom. Året inleddes med ett portföljvärde på 411000 kronor och vi stänger nu med 428981 kronor. En differens på cirka 18000 kronor. (Ganska exakt årets utdelning). 
Enligt Avanzas nya funktion "Ditt 2018 i siffror" slutade min portfölj på -4,73%. 
Detta resultat betyder dock inte att den stannat i växten, även om det inte syns så mycket utåt så har jag under 2018 inhandlat följande aktier:

101 st Skanska
205 st Castellum 
293 st Latour
011 st Investor

Värdet på portföljen är egentligen inte det viktiga, mitt mål är att leva på utdelningar, och där växer det i fin takt. Jag ser fram emot våren och utdelningarna som kommer att trilla in:) 

Utdelningar: 
Det klirrar allt mer i kassan för varje år som går, under året har 18148 kronor netto landat på kontot och omedelbart återinvesterats. Totalt i ackumulerad utdelning närmar vi oss 50000 kronor. 






Tack!
Det har varit ett fantastiskt år, verkligen! Jag har flyttat till en ny stad, och flyttat inom jobbet kan man säga, ett redan bra jobb har blivit otroligt mycket bättre. Nya arbetskamrater, massor av resor och mer i lön. Jag har rest mycket, både i jobbet och på fritiden. 
New York, Havanna, Bogotá, Miami, Caracas, Buenos Aires, Salvador de Bahía, Istanbul, Agadir. 
Vi har varit på surfresor till södra Frankrike, Baskien och Marocko. Vad mer kan man begära? Jag är otroligt tacksam. 
Som avslutning på detta fina år som gått ska jag som vanligt tacka för att jag har fina vänner och familj och framför hälsan i behåll. Jag är glad att jag har en frisk kropp som låter mig leva livet och träna obehindrat. Har man inte god hälsa så spelar det ingen roll hur mycket pengar man har, så jag tycker det är viktigt att vara tacksam för dessa till synes enkla och självklara saker som är så otroligt mycket viktigare än allt materiellt. 
Det är många av oss som kämpar för att bli miljonärer, men egentligen är de flesta av oss redan det. Är man frisk och har vänner och familj omkring sig så är man redan miljonär:) 

Inför 2019 är jag riktigt peppad, det kommer att bli ett bra år. Många spännande resor väntar och börsåret ser ut att bli minst sagt underhållande. Det sägs att en finanskris är i antågande, att börsen kommer att krascha snart. Häromdagen läste jag en rubrik i SVD som löd; "Börsproffsets råd inför 2019, rädda det som räddas kan". Skrämselmaskinen är igång och genererar courtage. 



Jag lägger ingen energi på spekulationer, den som lever får se. Blir det en krasch eller större nedgång på börsen så kommer jag att agera precis som vanligt, köpa aktier varje månad och inte sälja. Det enda som skulle kunna variera är att jag gör några större köp om attraktiva prisnivåer dyker upp i något intressant bolag. 

Hoppas att alla där ute är nöjda med året som gått, att ni har hälsan i behåll och att ni sover gott om nätterna. Det sistnämnda betyder nämligen att ni investerat rätt;) 

Gott nytt år alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar