Bokföring IV + nytt aktieköp



Gott nytt år allihopa! 

Det har varit så körigt i dagarna att jag inte haft tid att skriva, vilket är positivt då det bara varit en massa kul saker på gång. 
Vanligtvis gör jag mitt årsboksslut på nyårsafton men i år sammanträffade nyåret med helgen och börsen har så vitt jag vet varit stängd ända till i dag. 
Det medförde att jag inte kunde göra årets sista aktieköp förrän i dag och således inte göra någon sammanställning heller.

Årets första investering, som egentligen hör till 2015

Dagen inleddes med att köpa på mig 49 stycken nya SHB A till 109,90 kronor styck. Dessa aktier handlades med en direktavkastning på 5,3% vilket är mycket bra. 
Dagens köp bidrar med 243,24 nya kronor i nettoavkastning per år och portföljen ser ut som följer inför det nya året:


SHB
596 st
Ratos
500 st

Industrivärden
327 st
Nokia
266 st
Skanska
179 st
Sandvik
150 st

Målet för nyåret var att portföljen skulle kliva över 200.000 kronor men det har vi inte lyckats med. Idag kostar den 191,200. 
Aktiekurserna har ju som bekant dalat betydligt under årets sista månader och ingen är gladare än jag då jag får fler aktier för mina pengar, men det medför ju naturligtvis att värdet på portföljen också sjunker. 
Det gick inte riktigt hela vägen fram, dock har portföljen ökat med 79,459 kronor under året och det får man väl ändå vara nöjd med:)


Hur har det gått under 2015?

Som vanligt har jag under året följt min strategi att handla månadsvis, aktiebudgeten ligger på cirka 5000 kronor per månad med undantag för större köp då tillfälle bjuds. Även om värdet på portföljen sjunkit på grund av aktiekurserna så har antalet aktier i väskan ökat betydligt och med det utdelningarna (förutsatt att dessa inte ändras), och det är ju vad som räknas. 
Just nu ser det ganska dystert ut i portföljen om man tittar på värdeutvecklingen, det är tack vare Nokia (+49%), Skanska (+18%) och Industrivärden (+13%) som den håller sig flytande men eftersom mitt långsiktiga mål är att leva på utdelningar så är det totalt irrelevant just nu att vissa aktier ligger på minus. 

Surfandet är på topp och det tack vare den fantastiska vinter vi har just nu. Det stormar för fulla muggar ute på atlanten och det ena fantastiska swellet efter det andra rullar in och har bjudit på mitt livs bästa och största vågor hittills. Offshore-vind varje dag och riktigt feta vågor, tack havet!!!

Den största ekonomiska händelsen under året var ju helt klart att jag blev helt skuldfri. Det åstadkom jag i februari då jag betalade av mitt CSN-lån och blev en fri man. Snart ett år sedan, men ändå en fantastisk känsla av frihet som hänger kvar. Livet bjuder som bekant på många frestelser men hittills har jag kunnat hålla mig, 100% skuldfri! 
Bara en sån sak;)

På det personliga planet har det också gjorts framsteg men inte mycket att nämna om det här på bloggen.
Viktigt att påpeka är att jag naturligtvis skulle kunna åstadkomma mer på sparfronten om jag valde att leva snålare, men livet skall levas både nu och senare och det är viktigt att hitta en bra balans. Visst skulle jag kunna spara mer per månad, men vad vore livet värt utan lite lyx?
Att äta ute ibland, att bo precis vid stranden, att kunna surfa varje dag. Att resa och upptäcka nya länder och kulturer är för mig ett av livets bästa investeringar och det byter jag inte bort mot några pengar i världen. 
Livet leker med andra ord och att jag skrivit nyårslöfte om att förbättra en del saker under 2016, alltid framåt!

Nettoförmögenhet 31/12/2015: 

Med fallande aktiekurser så ligger den totala förmögenheten på nästan exakt samma nivå som vid förra kvartalets redovisning, endast 1000 kronor mer i kassan och det känns ju förstås som en liten setback men åter igen ser jag till anledningen och faktumet att jag handlar fler aktier till billigare penning och det är ju precis det som är tanken. 
Visst ställs man på prov när värdet på ens pengar sjunker, onekligen, men jag litar till fullo på min strategi och det gör att jag sover lugnt om nätterna. 
Total nettoförmögenhet är nu 337195,34 kronor och vi siktar fortfarande på nästa trappsteg vid 350000. 

Pengamaskinen

Drömmen om att leva på aktieutdelningar närmar sig mycket mycket sakta, men som Warren Buffet säger: - No matter how great the talent or effort, some things just take time. You can´t produce a baby in one month by getting nine women pregnant!

Pengamaskinen är min lilla portfölj där vart enda öre som kommer in i utdelningar skickas åter in på marknaden i form av en order på nya aktier. 
Utdelningarna tillsammans med mitt månadsspar och ränta på ränta är min plan för ett privat pensionssparande. 

I dagsläget producerar den 7846,44 kronor netto per år som ger mig en fiktiv månadslön på 653,87 kronor. 
Det är 3,27% av målet jag satt upp för att kunna leva på utdelningar utan alternativ inkomst. 
Det är snudd på att man vill ge upp men det är bara att kämpa på med glatt humör.


En stabil kurva uppåt i aktieportföljen visar att något måste jag väl ändå göra rätt?

Med detta blir det bingen.
Det har på det hela taget varit ett bra år, både på den ekonomiska och den personliga fronten. 
Tacksam som vanligt för att jag har hälsan i behåll, vänner och familj och havet som brusar utanför fönstret. 
Nu laddar jag för nästa äventyr, om en vecka surfar jag i stilla havet...

God natt, gott nytt år och god fiskelycka under börsåret 2016!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar