Nytt sparmål och sparkvot



Det är ny månad och det har trillat in en ny löning på kontot. Som jag nämnde tidigare har jag flyttat inom jobbet och med det till en ny stad så det är lite stressigt just nu.
Sparandet rullar dock på som vanligt, inga ursäkter, däremot sparar jag just nu med ett nytt mål. Jag ska köpa en lägenhet och behöver maxa sparandet till handpenningen under en tid framöver. 

Detta innebär att jag inte kommer att kunna fokusera på aktiehandel under en tid, men det är smällar man får ta. Aktierna ligger tryggt kvar på kontot och när jag sparat ihop till handpenningen återupptar jag handeln. All aktieutdelning kommer som vanligt att återinvesteras i aktier under tiden.

Jag behöver 225,000 kronor i handpenning till lägenhetsköpet. Jag har alltid sparat lite vid sidan om börsen om tillfälle skulle dyka upp att köpa något intressant men jag har inte så det räcker till hela beloppet. Dessa pengar sparar jag i Spiltan räntefond Sverige som ger en hygglig och stabil avkastning. Just nu har jag 113.200 kronor i fonden. 
Det innebär att jag behöver spara ihop ytterligare 111.800 kronor så fort som möjligt. 
Sparkvoten för denna månad blir strax över 60% då jag avsatt 17.000 kronor till sparande. 

Som diagrammet visar är det stiltje i min portfölj sedan ungefär ett år tillbaka, värdet ligger i dag på 415.000 kronor. 

Trevlig helg alla börshajar! 

2 kommentarer:

  1. Hej Kollpåkontot,

    Tycker det är riktigt bra att du har en buffert i Spiltan räntefond redo så du har en handpenning till ex. lägenhetsköp som du behöver nu. Om jag var i din sits skulle det nog dröja minst ett år eller två, eventuellt sälja portföljen (vilket jag hatar att göra) för att ha den handpenningen redo. Lycka till!

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Assetsa!
      Ja, jag har valt Spiltans räntefond eftersom jag vill ha ett stabilt alternativ till ett vanligt bankkonto fast med bättre ränta och låg förvaltningsavgift (0,1%). Samtidigt är det likvida tillgångar som jag kan komma åt snabbt vid behov.
      Jag vägrar sälja en enda aktie för köp av lägenhet så jag får bita ihop och spara så hårt jag kan en tid framöver. Det är tråkigt att inte köpa några aktier men sånt är livet ibland.

      Tack för besök och kommentar.

      /K

      Radera