Sparkvot mars 2019 och FIRE



Det är dags att bokföra sparandet för mars månad. Den första januari i år drog jag igång ett litet experiment för att se om jag kan leva på hälften av min inkomst, med andra ord hålla en sparkvot på minst 50% för hela året. 

Denna plan kommer dock att få läggas på is inom några månader då en stor förändring står för dörren inom arbetslivet. Återkommer med mer om det inom kort. 

Än så länge är det dock bara mars och jag gnetar på så mycket jag kan för att hålla sparkvoten uppe. Denna månad har jag sparat 18 541 kronor vilket motsvarar en sparkvot på 59% av nettolönen, helt klart godkänt. 

Ämnet FIRE (Financial independence, Retire early) är hetare än någonsin och det är ett ämne som verkligen får mig "on fire"!!! På den amerikanska marknaden har Mr Money Mustache blivit en ikon inom FIRE-rörelsen, men även i Sverige är det många som fått upp ögonen för detta alternativ till det inrutade och stela arbetssamhället. 

Har du fortfarande inte nördat ner dig i FIRE så föreslår jag att du gör det ASAP. FruEfficientBadass är bloggen att starta med om du vill veta mer, här finner du massor med information och även många andra bloggare inom FIRE. 

Framtidsfeministen är en tjej som har lagt upp en plan på hur hon ska bli fri enligt 4%-regeln och FIRE, kolla in hennes intervju i Expressen, jätteintressant! 

Jag tycker att det är underbart att fler och fler bestämmer sig för att skapa sig en friare framtid genom att dra ned på konsumtion, leva billigare och spara stora delar av sin inkomst i utbyte mot högre livskvalitet. Vi har bara ett liv. Friheten att bestämma över sin egen tid, att tillbringa den med familj och vänner och ge sig själv egen tid till att njuta av livet på det sätt vi själva vill, det är en lyx som prylar aldrig kan ge oss:) 

Ha en trevlig kväll alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar