Bokföring av sparkapital I



Det går fort när man har roligt heter det! 
Nu har vi redan gjort ett kvartal av 2014 och ser inte ut att lugna ner sej.
Sommartid, trivs på jobbet, nya vänskaper, eget företagande, härliga resor och mycket surfing, vilket liv du lever grabben!!! Allt flyter på och det är dags för den första kvartalsrapporten år 2014.

Aktiebudgeten har strypts med 50% från och med nyår på grund av tillfällig nedgång i lön och eget företagande, men den kommer att återställas och till och med ökas så småningom.
Börsen jobbar på, alla mina fonder och aktier har stigit väsentligt och det händer inget speciellt spännande.
Tja, det blir nog bra med det, njuter av livet så länge :)

Mina aktier i Industrivärden, Skanska och Ratos har alla yield on cost på runt 5% och Nokia ligger bra till även om uppgången tagit en paus efter nyår.
Coca-cola ligger sedan flera månader och stampar kring 38$ och Ratos är stabilt ostabil som vanligt, händer inte mycket. 
Nu till veckan är det utdelning och jag hoppas sen på ytterligare nedgång och reapris. 

Då ska vi se hur spargrisen ser ut.
I rena sparpengar har det bara kommit in lite över 16.000 sek på kontot i år, men det puttrar på i grytan och det sammanlagda sparkapitalet i form av aktier, fonder och räntespar är nu lika med 268772,16 kronor, på god väg mot nästa delmål som är 300.000 kronor. 
Fortsätter det i denna takt borde det uppnås någon gång i slutet av sommaren, men eftersom det fortfarande fattas sommarbonus och en eventuell utbetalning av pengar som företaget "glömde bort" att betala ut, så kanske det händer tidigare. Annars skulle jag gissa på slutet av Augusti.

Det egna företagandet ger mig mycket positiv energi och små skott börjar sticka upp ur jorden, jag hoppas på att plocka lite frukt inom kort.

Då ses vi i slutet av Juli då, jag gnetar på med mina sparpengar och investeringar, kapitalet växer ungefär i takt med palmen på terassen, lagom är bäst!

God natt!!!


    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar