Utdelningar och nya inköp



Det klirrar i kassan! Nya utdelningar ramlar in på kontot för att genast slussas ut på illusionsmarknaden igen, denna gång var det dags för Industrivärden, Sandvik och Nokia. 


Aktieutdelningar netto 2015:

Ratos
462 st1276,28 sek
Skanska
165 st956,69 sek
Industrivärden
327 st1737,19 sek
Sandvik
113 st336,18 sek
Nokia
261 st237,94 sek
Total:

4544,55 sek


Med detta kan vi konstatera att jag inte klarat mitt utdelningsmål för detta år som låg på 5000 kronor, eller 2/12 av min årliga aktiebudget. 
Pengamaskinen jobbar på men jag har inte gett den tillräckligt med bränsle för att komma i mål. 
Ingen panik, jag fortsätter att gneta på som sköldpaddan i fablernas värld och med hjälp av uthållighet kommer jag förr eller senare dit jag vill. 



Det är även ny månad och dags för nytt aktieköp. 
Handelsbanken har hittat sin väg in i min portfölj efter att jag under en lång tid har letat efter ett tillfälle att gå in i bolaget. 
Som bekant genomförde SHB en split i Maj och priset ligger idag omkring 129 kronor. 
Jag funderade ganska mycket kring detta köp då SHB är ett av de bolag jag sedan länge velat ha i min portfölj. 

En split är ju inte mer än en uppdelning och man kan ju kanske undra varför jag köper aktien just nu då den egentligen inte är billigare än förut? 
Well, syftet med spliten är ju att få ner kursen och på så sätt få aktien att se mer köpvärd ut, en psykologisk synvilla som faktiskt fungerar. 
Aktiekursen kommer förr eller senare att nå nya höjder och tricket har uppenbarligen fungerat, det känns väl helt enkelt lättare för oss småsparare att köpa en aktie som kostar 129 kronor än om den kostar över 400 kronor som den gjorde i Mars månad. 
Teorin bekräftas den dag aktien åter når ett pris som marknaden inte tycker är tillräckligt attraktivt och en ny split föreslås, tills dess är det fritt fram att kritisera.

Hur det än är med det så har jag nu inhandlat 38 stycken SHB och har siktet inställt på vidare inköp i framtiden. 
Portföljen ser idag ut så här:

                            
Ratos
462 st
Industrivärden
327 st
Nokia
261 st
Skanska
165 st
Sandvik
113 st
SHB
38 st


Totalt värde är 146300 kronor, cirka 57000 kronor upp sedan samma period året innan. 
Det går som ni ser inte särskilt snabbt men jag litar på mitt sköldpadderace och gnetar vidare mot nya mål, skam den som ger sig! 

Trevlig helg på er:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar