Nytt ATH, portföljen över 1,6 miljoner

 



Jag har genomgått två riktigt stora förändringar i livet, förutom allt det vardagliga som vi kallar livet. En av dom är att jag flyttat utomlands, jag trivdes inte med den orimligt långa vintern i Norrland och sökte mig ett liv under solen istället. Den andra är att jag bestämde mig för att vända min katastrofalt misskötta privatekonomi och bli miljonär på börsen. Båda har gett bra resultat och berikande kunskaper, utöver att det varit fantastiska äventyr så klart, men om jag ska peka på det som betyder mest för mig så är det att jag bevisat för mig själv att precis vad som helst är möjligt, bara man bestämmer sig och har rätt mindset. 

För er som följt bloggen ett tag vet att jag kommer från en arbetarklass-familj långt ut på vänsterkanten med lågavlönade föräldrar som aldrig pratade om pengar i annat än negativa termer. Jag fick aldrig med mig någon ekonomisk uppfostran vare sig hemifrån eller från skolan. Investeringar fanns inte ens på kartan. Dåliga betyg i skolan, skulder, leva över mina tillgångar och en riktigt kass syn på pengar över lag resumerar ganska bra min privatekonomi för de första kapitlet i livet. 

Med detta i ryggsäcken så blir man så klart extra glad varje gång man tar ett kliv i den motsatta riktningen. Det blev jag i fredags då min lilla portfölj som föddes 2013 på Avanza hävde sig upp över ännu en tröskel till 1 600 000 kronor.

Tänk vad en massa små och ganska enkla förändringar kan göra tillsammans. Lägga upp en plan för att betala skulder, spara en del av lönen varje månad, se över abonnemang, dra ned på konsumtion, sluta köpa onödiga prylar, ta med matlåda, cykla istället för att ta bilen, äta mindre ute, läsa böcker om börsen och investeringar, köpa några aktier och fondandelar varje månad. Och så vidare. 

Från att ligga sömnlös på nätterna för att jag inte visste hur jag skulle betala räkningarna till att vara skuldfri och snegla på miljon nummer två. Jag är stolt över mig själv och tacksam för att jag stötte på rätt personer i livet som sådde förändringens frö i mitt huvud. 

I januari genomförde jag en storstädning av portföljen som numera bara innehåller investmentbolag och indexfonder som ger utdelning i cash, och med den portföljen seglar jag in i mitt andra decennium på börsen och hoppas på fortsatt goda resultat. Både på börsen och i livet. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

23 kommentarer:

  1. Grattis! Det är nog många som slår rekord under detta året med den muntra börs som har varit. Det verkar som om investerarna hittar tillbaka till värdebolag, från den tech-frossa som varit senaste åren. Själva slog vi 5-miljonersgränsen och ligger nu på runt 5,5 mille med aktier och likvider. Det kan dock gå lika raskt ner, och rätt som det är ligger vi under 5 igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare snålgrisen.
      Grattis till er också, fem millar skojar man inte bort.
      Fortsatt god avkastning på vägen mot sexan.
      /K

      Radera
  2. Bra jobbat! Har precis också passerat 1,6 miljoner. Grattis till oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Lasse. Bra jobbat!
      Ja, grattis till oss:)
      Fortsatt god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  3. Starkt jobbat!
    Det har varit en kul vår med nytt ATH var och varannan vecka. Jag hoppas det fortsätter så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare FattigApan.
      Ja, det går i vågor. Långa perioder när man bara matar in pengar och börsen backar i jämn takt med sparkvoten ha ha, men sedan kommer alltid skördetider med fina uppgångar. Som aktiestinsen brukade säga, "efter sju magra år kommer det sju feta". Fortsatt god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  4. Oerhört starkt att vända ekonomin från din beskrivning av den till att för att citera en känd person" make it great again". Jag har nyligen påbörjat min resa och hoppas kunna göra samma resa som du gjort. Men har dock lite andra förutsättningar med familjen, men ska kämpa på och försöka anamma mantrat, det bästa sparandet är det som blir av! Ska börja följa ditt konto, halkade in här när jag satt och läste bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      Underbart att höra, grattis! Nu är grundstenen lagd, det är det viktigaste steget. Vi har alla olika förutsättningar och möjlighet att spara, men om man bara jämför sig med sig själv så blir resan väldigt bra. Kul att du hittat hit, hoppas du finner något av värde. God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  5. Grattis, härligt när det rullar på bra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jo, nu har man flow.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  6. Gläds med dig och kan relatera till mycket av det du skriver.

    Jag hänvisar till den inversion av Ben Parkers utlåtande jag skrivit om ett par gånger på bloggen: With great responsibility comes great powers."

    Fortsätt skriva, dela och inspirera!

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.
      Tack så mycket, jag är en trogen läsare av din blogg sedan länge, så det är roligt att ha dig här:)

      "With great responsibility comes great powers.", den var bra, det får en att tänka till lite.

      Jag får säga det samma, fortsätt inspirera med dina böcker.

      Fortsatt god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  7. Stort grattis! Från kass ekonomi till kassar med pengar är en fin resa att ha gjort! Mot 2 mkr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl.
      Ha ha, tackar. Jajamän, fullt ös mot tvåan.
      Fortsatt god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  8. Grattis K! Verkar som att din nya strategi fungerar. Nu är andra miljonen inte långt borta. Bara att du fortsätter i samma goda stil så når du dit förr än du anar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slumpvandraren.
      Tackar! Ja, köp, behåll, återinvestera, repetera fungerar onekligen för mig.
      Två miljoner... tänk dig, vilken grej:)
      Fortsatt god avkastning önskas.
      /K

      Radera
  9. Fint jobbat av dig hatten av! Ja börsen har ju gått ovanligt starkt i år vem kunde ana detta det visar ju hur svårt det är att tajma börsen och det smartaste är ju att bara fortsätta köpa index i ur o skur.
    Sedan ser jag lite annorlunda på stigande kurser eftersom Jag är utdelningsinvesterare så vill Jag gärna köpa på mig aktier billigt då det ger en högre direktavkastning, Jag menar visst portföljen har stigit rejält i år men Jag får ändå inte mera i utdelning för det! Dessutom så måste Jag betala hutlöst mycket i ISK skatt (40k i år) när värdet på depån är högt vilket är otroligt irriterande med tanke på att Jag har köpt mina aktier för arbetade och redan skattade pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mikael.
      Håller med dig på båda punkter, med indexinvestering kan man strunta fullständigt i om börsen är hög eller låg och ja, det är sjukt irriterande att behöva skatta på redan skattade pengar. Vad det gäller utdelningsinvestering så har jag personligen löst det genom att investera i Investmentbolag och Indexfonder som ger utdelning, det ger inte lika hög DA som vissa aktier men istället betydligt lägre risk. Det passar mig bra.
      Tack för besök och kommentar, god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  10. Hej K och stort grattis till denna milstolpe. Du är en sann inspirationskälla och jag önskar dig lycka till även framöver.

    Vi ses bland miljonerna :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slimis.
      Tack för dom fina orden, det värmer:)
      Tack för all support och pepp under åren.
      Jag önskar dig det samma.

      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  11. Bra jobbat! Får man fråga hur gammal du är nu? Håller på med samma resa, minskar skulderna, ökar sparandet och investerar höger och vänster för att nå tidig pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Två månadslöner.
      Jag har hittills inte gått ut med någon personlig data, föredrar att hålla det för mig själv än så länge. Men jag växte upp med kassettband och 8-bits Nintendo om det ger någon ledtråd. Äldre än en skog med andra ord;)
      Jag önskar dig stort lycka till med resan mot friheten, har man väl bestämt sig så blir den inte bara enkel utan också rolig.

      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
    2. Två månadslöner sitter nu "Kassettband?" "Bara 8 bit?" 🙈

      Radera