Ett lite större köp


När rätt tillfälle erbjuds kan man bli lockad att bjuda till lite extra, så blev det igår när Handelsbanken handlades till 5% direktavkastning. 
SHB är ett av de bolag som kommer att uppta stor del av min portfölj och jag har under det senaste året handlat ganska flitigt. 
I förra veckan var publiken något besvikna på banken och priset har gått ned hela 10 kronor sedan mitt senaste köp. 

Jag passade således på att lägga månadens order några dagar tidigare än vanligt och saltade lite extra denna gången. 
Det blev 127 stycken SHB till 117 kronor, P/E på 15 och en direktavkastning på 4,9%, ganska precis mitt i prick. 

Portföljen ser då ut så här:

Ratos
500 st
SHB
362 st

Industrivärden
327 st
Nokia
266 st
Skanska
179 st
Sandvik
150 st

Totalt kostar idag portföljen 172.000 kronor.


Dagens inköp bidrar med totalt 630,43 kronor i årlig nettoutdelning och pengamaskinen producerar nu årligen 6574,15 kronor och en "månadslön" på 547,84 kronor. 
Det går onekligen framåt även om drömmen att leva på utdelningar ännu är långt borta. 

Som vanligt, i en sköldpaddas takt tar vi oss steg för steg mot målet! 

God kväll! 

2 kommentarer:

  1. Tack för grattiskommentaren på min blogg!
    Ja, visst är det en fantastisk känsla att nu vara skuldfri!
    Fast med det kommer andra bekymmer - hur och var ska jag nu spara mina pengar...!?!
    Nåja, värre bekymmer kan man ha!
    Lycka till med din portfölj!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hur man ska spara pengar på bästa sätt är ett roligt "bekymmer" :) tycker jag.
    Det viktigaste steget har du redan tagit, att vara medveten om din ekonomi, var du ska lägga pengarna och vilken strategi du skall använda kommer du att upptäcka på vägen. Lär av andra men gör det som känns bäst för dig skulle jag rekommendera.
    Ett konto hos Avanza tycker jag är en bra start om du funderar på att handla aktier, jag är jättenöjd kund sedan flera år.

    Lycka till du med!

    SvaraRadera