Sex år som skuldfri



Det är nu på dagen sex år sedan jag skrev detta blogginlägg om att jag äntligen hade blivit helt skuldfri. Efter att jag i hela mitt vuxna liv varit en total katastrof med pengar och plågad av skulder så var den dagen 2015 en enorm seger som jag fortfarande firar varje år. Jag skulle säga att det är en händelse som är minst lika viktig som min första miljon på börsen, om inte ännu viktigare. 

Jag har fått en del kritik av personer som tyckte det var otroligt dumt av mig att betala av mitt CSN-lån i en klumpsumma då det skulle ha varit så mycket bättre att sätta in pengarna på börsen och låta lånet löpa. Rent ekonomisk ja, visst är det så, men känslan av att vara helt skuldfri är för mig värd så mycket mer. Det är en känsla som handlar om pengar men som inte går att mäta i pengar. 

I inlägget skriver jag; "För en lång tid framöver skall jag nu förbli skuldfri, förhoppningsvis resten av mitt liv. Jag vet inte om detta är möjligt om man vill leva någorlunda normalt i dagens samhälle, men jag skall försöka i alla fall". 

Här är jag, sex år senare och det har gått alldeles utmärkt att vara skuldfri än så länge. Det kan hända att jag trillar dit någon dag, men just nu njuter jag av ännu ett år av frihet.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 

/K

21 kommentarer:

  1. Grattis, bra jobbat! Och jag kan meddela att jag också betalade av mitt CSN-lån i en klump, för sinnesfridens skull. Är fortfarande nöjd över det beslutet!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise!
      Kul att ha dig här, älskar ditt bloggnamn:)
      Trevligt att höra, den sinnesfriden är i min mening grovt underskattad. Delar din glädje över att ha gjort slut med CSN.

      /K

      Radera
  2. Helt fantastisk resa! Jag tycker helt klart att det är rätt att bli skuldfri om man kan det. Vem vet vart räntan på lån kommer stå inom ett eller ett par år fram. Jag tror också att det mer handlar om känslan av att inte ha skulder.
    MVH
    VGI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VGI.
      Jag antar att det beror mycket på vad man har för bakgrund och vad man prioriterar. För mig var det en nödvändighet och en glad seger över mitt forna jag, men jag förstår att många inte väljer att göra som jag. Tack för input som vanligt:)

      /K

      Radera
  3. "Det är en känsla som handlar om pengar men som inte går att mäta i pengar. "
    Du kan definitivt kvantifiera den.

    ex.
    csn-lån 300 tkr
    årlig avkastning 11 % i 6 år
    300 * 1.1^6 = 531,5 tkr, verkliga avkastningen här blir mer men orkar inte ta fram den.

    Så 231 tkr på 6 år. Inte sådär jättemycket. Men det beror på ens situation och det är nästan hela csn-lånet.
    Värdesätter man känslan av att vara skuldfri högre och man har pengarna är det ju lätt värt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej investerarfar.
      Det ekonomiska utfallet av att behålla lånet eller inte går ju så klart att sätta siffror på, men en känsla blir svårare. För mig var det som du säger, lätt värt det.
      Tack för input, alltid välkommet.

      /K

      Radera
  4. Ja det där med skuld är väldigt intressant. Vissa förespråkar skuld som en förutsättning att bli "rik" t.ex. Robert Kyiosaki (rich dad, poor dad) medan andra ser det som ett mål.

    Äger eller hyr du din bostad?

    Jag själv ser lån som fördelaktiga vid vissa tillfällen som t.e.x när man ska investera i en fastighet. Jo, en fastighet är såklart en kostnad också, men varför inte båda och? Att belåna sin aktieportfölj kan vara motiverat förutsatt att den består av kvalitetsbolag (t.ex. Investor) samt att belåning inte används lättvindigt, utan som en boost vid rejäla nedgångar, och den ska givetvis enbart användas till att köpa kvalitetsbolag.

    Lån till övrig konsumtion bör man undvika helt. Lån till räntor över säg 1,3% är enligt mig inga bra lån. Att låna på sin bostad för lyxrenoveringar som inte betalar sig bör man inte heller göra, utan lån på fastigheten kan användas till sånt som är i princip garanterat värdehöjande, som extra kvadratmetrar eller att rusta upp ett fallfärdigt hus vid ett riktigt bra läge.

    CSN-lån är det sista vi kommer att betala av. De pengarna gottar nu till sig riktigt bra på börsen :P

    God avkastning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Snålgrisen!
      Håller med, Rich dad Poor dad är för mig som för många andra en stabil klassiker inom ämnet att ta makten över sin ekonomi, och en av de första böcker jag läste på ämnet. På senare tid har jag sett att han gjort många utlägg om att leva på lånade pengar som faktiskt förvånade mig en del.

      Jag hyr min bostad, med alla för och nackdelar det medför gentemot att äga. Åter igen tror jag att det är mer förmånligt rent ekonomiskt att äga, men i nuläget trivs jag bra med friheten.

      Både bostadslån och studielån tycker jag är bra lån som erbjuder bra möjligheter till att höja livsstandarden. Vad det gäller slemmiga SMS-lån och liknande så är vi överens även där:)

      För inte så länge sedan hörde jag några ungdomar säga att dom investerade CSN-lånet på börsen och jag kunde inte låta bli att tänka på mig själv när jag var i den åldern och jämföra. Jag var så totalt ovetandes om allt detta, nu verkar många unga vara så otroligt ekonomiskt medvetna. Det är kul. Sen vad det gäller att ta studielån för att investera på börsen antar jag att det råder delade meningar om, men det är inget jag ser något problem med.

      Tack för gedigen input:)

      /K

      Radera
  5. Härligt! Jag är tyvärr nedtyngd av bostadslån. Nu till höst flyttar vi till villa och lånen ökar därför med ytterligare miljoner. Det är inte utan att jag också ibland längtar efter att vara helt skuldfri. Utvecklas portföljen bra kanske det kan bli verklighet en dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slumpvandraren!
      Jag är övertygad om att du kommer att njuta mycket av din nya villa också, lycka och frihet har många olika skepnader. Grymt att ha dig här och tack för input.

      /K

      Radera
  6. Grattis på 6-årsdagen! Vilken känsla det måste vara att vara skuldfri! När man dessutom har en slant investerat som kan täcka åtminstone de mest basala utgifterna med passiv inkomst blir man nästan osårbar!

    Förstår dock att dit är det en liten bit kvar om du har strax över millen idag.

    Jag skulle kunna göra samma och betala av CSN och bostad men då skulle portföljen bli väldigt liten, ca 0,5 MSEK. Man kan säga att jag spekulerar i att avkastningen blir högre än räntorna och jag tycker oddsen är tillräckligt bra, men det kan bita mig i rumpan också.

    Jag förstår att du ville bli skuldfri: i början av av 2000-talet blev jag av med jobbet (IT-kraschen) och satt med nyköpt lägenhet och höga räntor/amorteringar. Då var det tungt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Smålänningen.
      Du uttrycker dig bra där, osårbar. Det är nog lite den känslan jag jagar, att veta att om livet krisar så sitter jag inte i en ekonomisk rävsax. Det har ju såklart sina baksidor som allt annat, jag äger till exempel inte min bostad, så ag kommer ju inte att göra någon vinst på bistaden så länge jag hyr.

      Jag förstår att det var tunga tider, men nu har du en gedigen portfölj att luta dig emot. Snyggt jobbat.

      /K

      Radera
  7. Hej!
    Grattis!
    Det är en bedrift att fira!
    Hoppas du kan klara dig från lån även om jag kan tycka att ett bostadslån inte är något att vara orolig över.

    Jag har flyttat från Blogger till WP. Ser att du länkar till min gamla blogg. Vore superschysst om du uppdaterade till min nya. Jag finns numera på www.pappa-betalar.se

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?
      Bostadslån och studielån tycker jag är högst befogade lån, tids nog kommer jag nog att köpa mig något, mest troligt utomlands, men det känns inte som ett problem.

      Blogglistan är uppdaterad:)

      /K

      Radera
    2. Kul, låter riktigt spännande. Var utomlands kan det bli?

      Tack!

      Radera
  8. Att slippa vara i skuld är ju en form av frihet. Rent ekonomiskt så kan ju portföljer belånas billigt eller gratis, upp till en viss nivå. I öststaterna är det vanligt att människor låter bli att belåna sig när de skaffar bostad, eller betalar tillbaka lånet på sju år. Då går det att se att ekonomin utvecklas annorlunda. På individnivå är det kanske klokt att för sinnesfridens skull betala tillbaka, även om ekonomin som helhet tar lite stryk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Redaktionen.
      För mig är skuldfrihet och att inte vara bunden den ultimata friheten. Om sedan ekonomin tar stryk så tar jag det. Mer stryk tog den medan jag skuldsatte mig:)

      /K

      Radera
  9. Det har varit fina 6 börsår som du varit skuldfri under. Har du räknat på alternativkostnaden ditt val som skuldfri inneburit jmft med om du istället indexinvesterat det kapital som du valde att amortera av till 100%?
    Och om du skulle haft tex 50% bolån jmft 0% belåning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Nej, det har jag inte räknat på. Om vi tittar på avkastning så hade det utan tvekan varit mycket bättre att indexinvestera pengarna än att betala av skulden, men känslan av att vara skuldfri var viktigare för mig så det är inget jag lägger någon energi på:)

      /K

      Radera