Aktiehandel, årsbokslut och gott nytt år!


I sista stund.

Då var Stockholmsbörsen stängd för i år, tack och bock!
Jag hann dock med ett litet köp i sista stund innan stängning, lönen kom in en dag tidigare än vanligt och jag passade på att knipa några Latour. 
Priset har gått ned några kronor sedan senaste köpet och idag blev det 49 stycken aktier för 101,30 kronor stycket. Tanken är att tanka upp till cirka 7% av portföljvärdet under kommande år. Latour är ingen högutdelare på denna nivå, men dagens köp bidrar i alla fall (förutsatt bibehållen utdelning) med 83 kronor i nettoutdelning per år, många bäckar små... 

Bokföring.

Då ska vi se hur det gått aktieåret 2017. 
Värdeutvecklingen är inte mycket att hänga i julgranen, i Februari i år gick portföljen över 400.000 och idag stänger vi med 411053 kronor. 
De flesta av mina stora innehav, så som Handelsbanken och Skanska har backat rejält under året och därav den blyga utvecklingen. Portföljen har nästan backat i samma takt som mina månatliga insättningar och jag stänger med en utveckling på 0,08% i år! 
Well, inga sura miner för det, detta betyder ju bara att börsen har satt sig lite och jag kan handla aktier lite billigare. 
Vid årsbokslutet 2016 kostade min portfölj 379597 kronor så vi har i alla fall ökat med 31000 kronor sedan dess, alltid något. 
Viktigast av allt är att jag fortsatt med min strategi och min månadshandel, antalet aktier har ökat och utdelningarna för 2018 kommer definitivt att öka. 

Fördelningen i portföljen är fortfarande ojämn men det blir bättre och bättre för varje köp.


Utdelningsmaskinen jobbar på och presterar just nu 1223 kronor i månadslön, och 1,68 kronor i timlön efter skatt, oavsett om jag sover eller är på gymmet! 
Det räcker inte för att gå i pension, men är absolut bättre än ingenting, hurra för passiv inkomst! 



Min plan är att i framtiden kunna leva helt, eller delvis på mina aktieutdelningar och själva värdet är egentligen sekundärt. Visst kommer jag att fira när portföljen tar steget över en miljon, men det är antalet aktier och utdelningshöjningar som är i fokus. 
Hittills har 30472,50 kronor landat på avanzakontot i form av nettoutdelningar som omedelbart återinvesterats i nya aktier, räntan på räntan gör jobbet! 


Nu återstår det att se vilka bolag som höjer utdelningen och vilka som sänker eller rentav uteblir 2018. Handelsbanken, Skanska och Castellum ser ut att komma med höjningar medan min surdeg Ratos kanske till och med slopar utdelningen helt, vi får se hur det blir med den saken. Oavsett kommer jag att gneta på i vanlig takt, snittar på en aktiebudget på 5000 kronor i månaden och tar mig fram sakta men säkert, i bland köper jag dyrt, i bland lite billigare. 
Brick by brick! 

Tack!

En av de viktigare lärdomarna i livet har varit att förstå vikten av att vara tacksam. När jag tänker tillbaka på hur jag var förr i tiden så ser jag en tydlig förändring, både på det personliga och det ekonomiska planet. 
Den ekonomiska förändringen är inte svår att se, från ekonomisk katastrof till skuldfri (ja, jag är fortfarande 100% skuldfri) med en halv miljon på fickan är inte fy skam. 
Det är däremot mer personliga och kanske till och med spirituella förändringar som ligger bakom bland annat den ekonomiska resan, hur jag förändrats som person. 
Ibland innan jag somnar brukar jag ligga en stund och bara vara tacksam för vilket bra liv jag har. 
Utan att gå in på för mycket detaljer vill jag bara säga tack för att jag har hälsan i behåll, vänner och familj, ett bra jobb, chansen att resa runt jorden och att jag får bo året runt under solen och vid atlantens vågor. Tack! 

Det blev en lite tidig avslutning i år men det är lika bra att passa på medan man har tid och lite inspiration, jag jobbar nämligen hela nyårshelgen. 
Ser fram emot ett nytt och bra 2018 som säkert kommer att bringa en hel del roliga saker och förhoppningsvis ett lyckat börsår. 

Gott nytt år på er alla börshajar, och tack;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar